söndag 24 januari 2010

Japansk husmhanskost - okonomiaki


Att japan har ett kök bortom sushi och sashimi kommer kanske inte som någon överraskning, men det är ganska sällan man stöter på japansk husmanskost i Sverige. En av de bästa rätterna, dessutom suverän om man vill ta vara på rester, är rårakan - okonomiaki. Nedanstående grundrecept varieras enkelt efter vad man har hemma:

Okonomiaki (4 port)

2 dl vitkål, strimlad med osthyvel
2 grovrivna potatisar
1 strimlad eller riven morot
1 dm finstrimlad purjo eller 1 finhackad shalottenlök
Ev 2-3 skivor bacon eller rimmat fläsk
2 ägg
Salt och peppar

Blanda grönsaker, rotsaker och eventuellt fläsk med ägg i en skål. Salta och peppra. Klicka ner i matfett i panna och stek på båda sidor som rårakor. Värmen får inte vara för hög för då blir ytan bränd innan rårakan är färdigstekt. Ett lock kan vara bra att ta till.

Servera rårakan med några klickar hemlagad majonäs och okonomiakisås. Strössla gärna på sjögräs, typ nori. Inlagd japansk ingefära är också gott till.

Okonomiakisås

2 msk japansk soya
2 msk chilisås
2 tsk risvinäger
1 msk sirap
Cayennepeppar
Blanda ingredienserna!

Som en bonus måste jag rekommendera bloggen ”Japan till bords”. Susanne rapporterar från Japan så levande att man nästan känner sig som om man var där.

Någon som också gör en god och snygg okonomiaki är ”Provköket”.

6 kommentarer:

Ellen sa...

Åh, jag älskar okonomiyaki! Och precis nu innan jag såg det här, satt jag och dreglade över mina bilder från Japan! :)
Ska nog bli ett blogginlägg snart om allt gott jag åt där. Det var förvånansvärt lite sushi, faktiskt.

Lena sa...

Jag älskar sådan mat och brukar laga det ibland men på svenska!
Får prova såsen till som verkar så god!
Ha de bra!
kram

Åsa sa...

Det här ska jag spara! Just nu smakar allt metall i munnen så inga smakäventyr på ett tag för min del. Dock låter det supergott och enkelt. Som en annan variant istället för att fräsa grönsaksstrimlorna i lite olja så blir det väl mer än rätt av detta. Mums!

Fröken Dill sa...

Det Är en suverän variant på rårakor som gör mig sugen på att upptäcka mer av den japanska husmanskosten. Jag tror att svenskar och japaner har lite samma smak. Vi gillar sushi och sashimi och det skulle inte förvåna mig om de kan uppskatta gravad lax och inlagd sill?
Tror fröken Dill

Susanne sa...

Tack snälla fröken Dill för uppmärksamheten och länken till min blogg! Själv har jag inte testat att göra egen okonomiaki ännu men med ditt recept blir jag klart inspirerad.

Susanne sa...

Här ett okonomiakirecept från en annan bloggerska:

http://beyondboulder.wordpress.com/2008/02/28/okonomiyaki-grilled-as-you-like-it/

Hennes blogg är fantastisk men en del ingredienser kan säkert vara svåra att finna i svenska diskar.