tisdag 26 januari 2010

Nytändning i taco-land

Bilden är lånad

Jag har gillat tex-mex sedan det kom på 1980-talet. Det senaste året har vi slutat med de tillsatsstinna halvfabrikaten, bortsett från färdigköpta tortillabröd. Att krydda köttet själv och göra egen sås/salsa är inga problem. Guacamole skulle jag aldrig drömma om att laga från mix som endast innehåller någon procent avokado. De friterade bröden; skal, tubs eller nachochips använder vi mycket sällan eftersom de känns för flottiga.

Vi har oftast köttfärs till tacos, men biff eller kyckling går ju egentligen lika bra. Eller varför inte en bönröra? Jag bryr mig inte om att göra någon speciell kryddblandning, utan kryddar köttfräset direkt efter smak med riven vitlök, chilipulver, chilipeppar, oregano, spikummin, lite pressad lime, salt och peppar. En mycket liten nypa socker om jag kommer ihåg det och kanske en skvätt kalvfond. (Om man söker på nätet hittar man lätt flera förslag på egen tacokryddblandning. )

Favoriten bland salsor/tomatsåser görs på färska fintärnade tomater, men så här års när det inte är säsong för sådana kan man såklart välja konserverade och laga en sås enligt nedanstående. I min färska salsa blandar jag förutom tomathack; finhackad rödlök, riven vitlök, saft av citron eller lime, lite socker, salt, peppar och spiskummin. Styrkan ordnas med finfinfinhackad egenodlad chili och/eller kanske några droppar tabasco. (Det finns en ny, rökig variant som verkligen är god.)

Guacamole görs på olika sätt, allt från mosad avokado med lite citron, salt och peppar till varianter med finhackad lök, riven vitlök, gräddfil, spiskummin, hackade tomater, lime och limeskal. Ibland byter vi ut gucamolen mot avocadoklyftor som marineras några minuter i en citrondressing.

Bland tillbehören vill jag ha gräddfil, någon sorts sallad, hackad rödlök, gärna färsk hackad koriander, inlagda jalapenos och bönor, t ex kidney- eller svarta bönor i marinad eller hemlagade refried beans enligt nedan.

Oliver är ett gott tillbehör. Skivad stjälkselleri fungerar. Jag brukade ha ost i mina rullar förr, men eftersom J inte vill ha det har även jag slutat.

Häromdagen hittade jag en majskolv från i somras i frysen. En sådan som plockats på fältet och sedan inom några timmar, innan sockret omvandlats till stärkelse, åkt in i frysen. Den frysta kolven fick koka några minuter, varefter de godaste majskornen skars av och fick förgylla tex-mex-middagen med sin aromatiska sötma.

Vi har nästan alltid mjuka tortillas till våra tacos. Jag har provat att baka dem själv, men inte blivit helt nöjd med reslutatet varför vi använder färdigköpta.

Om någon har ett riktigt bra tortillarecept, gärna med majsmjöl i, så får ni gärna dela med er!


Tacosås
1 gul lök, hackad
1 burk konserverade, skalade tomater
2 vitlöksklyftor
2 tsk vitvins- eller äppelcidervinäger
Oregano
Aningen cayennepeppar
Paprikapulver
Spiskummin
Salt och svartpeppar
En nypa socker
Finackad inlagd jalapenopeppar

Fräs lök i matfett utan att det tar färg. Häll på tomater och vinäger och låt koka några minuter. Mixa med mixerstav. Riv i vitlök, smaka av med de andra kryddorna.

Refried beans
6-8 msk smakneutral rapsolja
1 gul lök, fint hackad
1 burk kokta bönor, t ex kidneybönor (eller motsv mängd hemkokta)
1 klyfta vitlök
Pressad citron eller lime
Salt och peppar

Hetta upp oljan. Fräs löken tills den är mjuk. Tillsätt bönor och riv i vitlök. Mosa bönorna till en pasta och smaka av med salt, peppar och lite pressad citron eller lime.

19 kommentarer:

Mikkan sa...

jag gillar verkligen tacomat, man kan göra så mycket kul med det! Rätt lätt att göra mjuka bröd själv om man inte gillar de köpta, guacamole kan man inte få nog av tror jag, och är man trött på färssås, så kan man ju plocka isär en grillad kyckling och göra en go fajita!

Erka Perka sa...

Mmmmmums, vad sugen jag blev på tacos nu. Jag brukar ha skivad banan och salta jordnötter som tillbehör. Det jättegott.

Annika sa...

Kan bara instämma - om någon har ett riktigt bta recept på mjuka tortillas, så vore det toppen!

Mamma Mimmi sa...

Tortillabak har jag tyvärr lagt ner efter allt för många meckiga försök. Måste bara få dela med mig av makens utmärkta tacokryddning - vardera 1 msk av chili, spiskummin och majsena, 0,5 tsk kakao respektive salt, lite cayennepeppar. Tillsätt 1 dl vatten vid tillagning av färsen.

Unknown sa...

Det bästa om man ska göra tortilla är om man har en tortillapress så att man får dem riktigt tunna men annars ska jag fortsätta experimentera med degar. Iofs så äter jag texmex utan bröd nu, går det med :) och jag äter tex mex minst en gång i veckan!

Anonym sa...

det är så enkelt att gör egna tortillabröd ochsteka i en het lättoljad stekpanna i någon minut per sida

Recept tortilla:

2 dl kallt vatten
2 tsk olja vanlig raps funkar bra
5 dl vetemjöl
salt efter smak (1 tsk)

Knåda ihop allt till en smidig deg i bunke några minuter, ta sedan en bit och kavla ut på ett mjölat bord till önskad storlek och tjocklek, jag gör de riktigt tunna. Stek sedan i en panna med sparsamt m3ed oljad. När de börjar bubbla upp och får fin färg på båda sidorna är de klara.

Det går fortare än att värma fördigköpat bröd i ugen och efter ni testat detta kommer ni aldrig köpa tortillabröd med fuktighetsbevarande medel i som håller månader.

/Johan

Anonym sa...

och vill ni krydda försen själva, kolla bara vilka kryddor som taco-krydd-förpackningen innehåller och använd dessa och gör en egen kryddblandning. Inte direkt svårt och vill man ha mer spiskumin så tar man mer, är ju bara att smaka med fingret på kryddblandningen så man är nöjd. Tar inte många minuter att blanda ihop 5/6 kryddor. När ni endå gör så gör så ni har ett tag, för torkade kryddor håller ju länge. Sen taco kryddpåsen innehåller ju 20-30% och inte så mycket kryddor.

/Johan

Anonym sa...

tacokryddpåsen innehåller 20-30% salt skulle det vara

/Johan

Anonym sa...

vill man ha majsmjöl så går det väl bara bra att byta ut en del av vetemjölet.

/Johan

Anna B sa...

Ska prova din tacosås nästa gång! Jag hade gärna gjort mole, men min man avskyr det sedan vi var i Mexico. Frågan är om inte tacos-industrin tjänat mer på chipsafabrikantens fredagsmys-låt än annonsörerna själva? Och visst är det gött att laga tacos från grunden om man nu ändå ska äta dem så ofta (många av barnens kompisar äter det varje fredag, vi gör det någon gång då och då).

Birgitta sa...

Vad gott det ser ut. Kanske måste göra till helgen.

Anna sa...

Det recept på tortillas jag använder är rätt likt det Johan beskriver ovan och jag håller med, det funkar riktigt bra

Anonym sa...

Visst är det gott med Taco. Har bakat tortilla efter det här receptet många gånger, kanske det kan komma till användning. http://mimmismat.wordpress.com/2008/11/13/tortillas-av-vete-eller-majsmjol/

God kväll/ Mimmi

Sandra drömkaka sa...

Tacos har verkligen blvit en klassiker i hela sverige! Kanske just för att det är ju så gott och tillbehör och kryddning kan ju varieras i oändligheter, mums! :)

Lena sa...

Härligt med egna blandningar! Det verkar alltid så smakligt det du lagar!

Hälsar Alma Mater ;)

Fröken Dill sa...

Tack för alla fina taco-kommentarer och vad roligt med tips på tortilla-recept och kryddningar! Ska absolut testas.
Kul att taco engagerar så.
Ett litet bonustips är att det faktiskt är riktigt gott att korsa tacon med det italienska köket och välja rucola och parmesanost till.
Själv är jag suger på att testa Pyttes variant med ädelost:
http://pyttes.blogspot.com/2009/11/framfor-teven-tortilla-med-kottfars-och.html
Många tex-mex hälsningar från fröken Dill

Åsa sa...

Jag gillar oxå tex-mex men blir inte så mycket av den varan längre. Ingen typisk ensamrätt direkt. Använder också mjuka tortillas istället för hårda tacoskl och gör bönröra till när det blir av.
Kul och mycket mer smakrikt med egna kryddblandningar än påsarna och du, jag skulle aldrig ens komma på tanken att använda färdig "guacamole" på burk

Har ett grymt salsarecept från när jag bodde hos några släktingar utanför Seattle. Det var sommaren jag förälskade mig i koriander :-)

Fröken Dill sa...

Salsarecept från Seattle låter intressant!
Tycker fröken Dill

Annica sa...

Jag kan rekommendera Mimmis (som kommenterar ovan) recept på tortilla, det är kanon!