torsdag 21 januari 2010

Vinterdepp...

Nu har jag bitit ihop, bitit ihop och tänkt att det ÄR ingen idé att längta till våren ännu, eftersom det är FLERA MÅNADER KVAR. Och så ser jag dessa bilder hos fina Kristin. Gaaah!!!

Men OK, från mitt innersta kommer här en liten längtans kavalkad över trädgården på landet 2009:


I maj blommade alla tulpaner.

Min favorit bland perenner, kinesisk riddarsporre (Delphinium grandiflorum), blåare än blåast

Klematisen Jackmanii, planterad av förra ägaren, Signe

Paradisblomster, Cleome hassleriana, en underbar ettåring, har jag alltid

En av Signes fina klematissorter och vita flox

Höstanemon, fådd av systern, blommade för första året

Det blev massor med tomater, här är två

I lilla kryddlandet invid pergolan frodas vacker och god ljusgrön grekisk oregano, timjan, dragon och gräslök

När alla shersminer blommar doftar hela trädgården

Luktärtor är ett måste

Ännu mer väldoft i sommarskymningen, från kaprifol

Min ljuva höstsyren, Hydrangea paniculata, knoppas i limegrönt, blommar gräddvitt övergående till rosa, här i blått sällskap

Signes trädgård var berömd för sina flox, Phlox paniculata. Några finns kvar, men jag försöker dessutom komplettera med flera sorter

Floxrabatten med limegrön blomstertobak i fonden

När jag blir rik ska jag bo ett par månader i varma länder under januari och februari. Men, till dess, vad gör man med vinterdepp, utom att vänta ut den????

16 kommentarer:

Chezsofia sa...

Visst längtar man till den underbara våren! Tills den anländer får man drömma, titta på bilder och planera...

Monkan sa...

Du är inte ensam att längta, den här tiden är den värsta på hela året. Jag kan nästan klättra på väggarna utav vanmakt. Men det kommer en vår även i år så misströsta ej.
Härliga bilder.

Mikkan sa...

Men, det är ju vintern som gör att känslan av spritt i kroppen kmomer fram när våren träder in. det är en process som är rätt härlig ändå! :)

Skogseva sa...

Hav förtröstan - talgoxarna, som vet bäst, har börjat vårsjunga!

Martina sa...

Våren kommer i år också, vänta du bara, och precis som tidigare inlägg säger, fåglarna har faktiskt börjat sjunga!

Mamma Mimmi sa...

Wow vad fint du har det på landet - förstår att du längtar!

Anna B sa...

Härliga bilder. Du får koka dig en kopp jasminte och knapra grönt så länge ;-) Och trösta tig med en bunt tulpaner som alla andra...

Sandra sa...

Hej Fröken Dill, vilka härliga bilder. Mitt bästa knep för att överleva är fika, fika, fika. Goda teer, kaffe med varm mjölk, och massor av hembakat. Tack för en inspirerande blogg.
Håll ut!!! Mvh Sandra på Ladugardslandet.se

Zazza sa...

Hej Fröken Dill! Kul att höra från dig! Själv har jag legat mycket lågt med matbloggandet under hösten...tyvärr! Har en del outlagda recept som ska ut...men det är tiden som inte räcker till.

Kolla gärna in min nya sjalblogg (och se vem jag är :-))

Googla på Sagosjal så hittar du den!
Hälsningar Zazza

Lena sa...

Vinterdepp är lättare att stå ut med om man får titta på sådana bilder du har här!
Annars: ljusterapilampa! Min svägerska skaffade en och hon mår bättre. Själv står jag bara ut!

Hallon & Blåbär sa...

Visst är det så att man börjar längta till den lite grönare och lite varmare årstiden nu.

Ha en bra helg!

Unknown sa...

Men tack för länken!!! Fast jag redan hade läst inlägget hade jag missat länkningen. För övrigt älskar jag kinesisk riddarsporre, så oerhört vacker, jag älskar lilablå blommar, lupiner, stormhatt, akleja, blåklint. Dina bilder är jättevackra!

Mian sa...

Det är inte lång tid kvar. Talgoxar och blåmesar sjunger för fullt just nu.
Håll ut!

Fröken Dill sa...

Tack snälla ni för all uppmuntran! Det är ju en vacker vinter i år och om bara solen tittar fram känns det lite lättare. Jag skulle inte vilja vara utan den kalla årstiden, men den kunde ju vara några månader kortare!
Tycker fröken Dill

Åsa sa...

Oj oj oj, lite sent efter inlägget men alltså - är det din trädgård???? Ååååååhhhh... suck! Låg i snön och gjorde en ängel nyss men nu tror jag faktiskt jag också längtar lite till våren... Underbara blommor! Lyllos dig!

Fröken Dill sa...

Man får nog säga att det är de bästa delarna av trädgården. Det mesta är fortfarande ogräs eller skuggig tallskog med försurad mark. Men skam den som ger sig. Jag tar hand om en liten bit till varje år!
Hälsar fröken Dill