torsdag 28 januari 2010

Extraprisjakten


Det är bara att erkänna, jag har ärvt min mammas näsa för extrapriser. Lite skämmigt, men om man ändå passerar butiker tillhörande lite olika kedjor på vägen hem från jobbet så kan det finnas pengar att tjäna genom att handla där priset är bra. Dessutom kan man låta sig inspireras av de varor som butikerna erbjuder.

Jag tänker försöka ha ett inlägg i veckan där jag lagar något gott av en eller flera extraprisvaror.

Först ut är kycklinglårfilé för 79 kr/kg från Vi butikerna. Vi köper hellre kycklinglårfilé än bröstfilé, som lätt kan bli torr. Dessutom brukar lårfiléen vara lite billigare. Vi-butikerna erbjöd också rökt sidfläsk för 59 kr/kg. Inte alls dumt! Kanske är det till och med rökt till skillnad får den mesta bacom man köper som bara är smaksatt med rökarom. Muttis krosstomater fanns också till specialpris.

Kyckling, sidfläsk och krossad tomat gav inspiration till en lite rustik rätt, perfekt så här på vintern.

Fyllda kycklinglårfiléer med smak av citron och rosmarin med J:s mustiga tomatsås och matvete (4 port)
6-8 kycklinglårfiléer
Saft och skal från 1 citron
Några kvistar färsk rosmarin
2 msk olivolja
2 klyftor vitlök
1 burk Mutti krossade tomater
1 gul lök, hackad
En nypa socker
1 msk grönsaksbuljongpulver
En skvätt balsamvinäger
Timjan
150 g sidfläsk
Ca 6 st soltorkade tomater
Salt, peppar
Smör att steka i
2 dl matvete

Finhacka och mortla den färska rosmarinen med olivoljan, blanda med en pressad vitlöksklyfta, saft och rivet skal från citron. Marinera kycklingköttet i blandningen.

Fräs hackad lök och en pressad vitlöksklyfta i smör utan att det tar färg. Häll i krossad tomat och buljongpulver. Koka minst en halvtimme. Smaka av med en nypa socker, balsamvinäger, salt, peppar och timjan.

Koka matvetet enligt instruktion på förpackningen, men komplettera gärna med lite kycklingfond i koket.

Tärna sidfläsket fint. Stek i en panna tills det blir knaprigt. Finhacka de soltorkade tomaterna, blanda med fläsket och fyll kycklinglårfiléerna med blandningen. Förslut dem med tandpetare. Salta och peppra.

Stek i panna tills kycklingköttet fått färg. Sätt in i 200 graders ugn, 10-15 minuter.

Servera kycklinglåten med tomatsås och matvete.


Kycklingrätten blev mycket god, men hoppa inte över att marinera kycklinglårfiléerna! Annars kan de bli lite smaklösa. Man kan konstatera att det är stor skillnad i kvalitet mellan ekologisk Bosarpkyckling och konventionell färsk kyckling. Bosarpfåglarna smakar såå mycket mer och dessutom väldigt gott i sig. Tråkigt att de är så dyra, ca 200 kr/kg och då är det hel fågel med ben i… När jag senast handlade en halv Bosarpkyckling på Coop reagerade till och med kassörskan på slutnotan och att en liten bit fågel kunde vara så dyr.

9 kommentarer:

Anna sa...

Ja klart man ska kika efter extrapriser. Kul idé med inlägg om detta! :-)

Erka Perka sa...

Inatämmer med Anna. Det lät väldigt gott.

Anna sa...

200 kr/kg? Om jag minns rätt brukar Bosarp med ben kosta 99 kr/kg på mitt coop forum.

Mamma Mimmi sa...

Det kan inte hjälps, men vilken anrättning som helst blir lite godare om man hittat fina råvaror till bra pris. Jag har kommit på att mitt Coop Forum jämt och ständigt sätter ner all sorts kött, korv och pålägg när det bara är 2 dagars hållbarhet kvar på "bäst före". Alldeles utmärkt att fynda och stoppa rakt in i frysen, så där finns alltid ekologisk färs till lasagne, ekologisk korv till pasta och pizza och en massa annat gott till fyndpris!

Madelene sa...

fin blogg :-)

Stefan sa...

Sluta tycka att det är pinsamt. själv köpte jag 1,5 kg revbenspjäll på willys igår för halva pengen. Skulle det vara fel? Revbenspjäll med ett par glas rött, kan det bli fel?

Jessica sa...

Hej,

Kul idé!!! Har själv haft samma tankar för min blogg. Fast det känns som det mesta jag handlar är på extrapris eller prisnedsatt. Jag är en riktig extraprisletare och älskar att köpa nedsatta varor fast jag egentligen inte har behov av det. Frysen är SMOCKFULL :-)

Trevlig helg!

Unknown sa...

Min Coop sätter ner 30-50% på köttet precis som Mimmi skrev, toppenbra!! Men de sänker även priset på ost, grillad kyckling OCH färdigmat/halvfabrikat som håller påa tt gå ut. Underbart ju!

Fröken Dill sa...

Alla; Extrapriser RULES! Härligt.
Anna; du har nog rätt, drygt hundralappen per kg, men så är ju fåglarna också rätt stora...
Mimmi och Kristin; det verkar vara lite skillnad hur olika butiker gör när det är "kort datum" på maten...
Madelene; varmt välkommen hit!
Stefan;nu blev jag sugen på revbensspjäll. Jag brukar laga Tore Wretmans polynesiska!
Många hälsningar från fröken Dill