torsdag 7 januari 2010

Sushi på Sen Sei


En elak magbakterie (misstänkt från ett ostron, även om jag inte VILL tro det) har fått fröken Dill i däck under ett par dagar. Intresset för mat har verkligen inte varit på topp. Bara tanken att överhuvudtaget öppna kylskåpet har känts motbjudande. J har frestat med att laga egen sparrissoppa, ugnsrostade rotfruktschips, fisk med asiatiska smaker och annat gott, men ett par små tuggor har varit nog. Julklappen - En suverän champagneprovning hemma hos systern gick bra (rapport kommer!), men en stor pastaportion efteråt var ingen höjdare...

Nu hoppas jag i alla fall ha utrotat den illasinnade åkomman och vi firade med att besöka ett sushiställe som tillhör de absoluta favoriterna; Sushi Bar Sen Sei på Krukmakargatan. Liksom kungen av sushiställen, Råkultur, har Sen Sei också hopplösa öppettider. Man måste i princip vara ledig en vardag för att besöka dem. Det lönar sig absolut. Vi brukar dela på en stor lyxig sushi, med lite ovanliga bitar, bla väldigt goda med inlagda grönsaker, min favorit med laxrom (mums), en med minibläskfisk och en annan med goda inlagda bläckfiskbitar.

Sen Seis misosoppa är också riktigt, riktigt bra. GÅ DIT om ni gillar sushi och kommer förbi när de har öppet!

7 kommentarer:

Skogseva sa...

Ostron är förädiska. Ett icke alltför friskt ostron som slank ner i en ostronorgie jag och käre maken hade fick mig att för all framtid avstå från de små liven.
Trist - men jag kan bara inte förmå mig...

Anonym sa...

Aj, aj.. otur om det är dina ostron.
Verkar som om den där magbakterien finns lite varstans nu, om det kan va någon tröst..

Nässelblom och choklad sa...

Tack för tipset. Hoppas att du är helt återställd nu, magbakterier är inte kul att råka ut för. Usch och fy! Vilken nyårsmeny du presenterar, måste ha varit lyxigt gott.

Anna B sa...

Isch då, vi verkar ha haft otur med våra nyårsostron lite till mans ;-)

Lena sa...

Stackare! Hoppas du mår bra nu och kan gotta dig i nya läckerheter!
Kram

Fröken Dill sa...

Eva, jag älskar ostron och har ätit dem sååå många gånger utan att bli dålig, men någon gång ska väl vara den första...
mimmi, hoppas innerligt att det inte var ostronen!
Nässelblom, en magsjuk matbloggare ÄR ingen hit!
Anna B, jag jobbar hårt för att förtränga för ostron är ju bara SÅÅÅ gott!
Lena, mycket bättre nu, tack och lov.
Massa hälsningar från fröken Dill

BD sa...

håller med om sen sei!