söndag 10 januari 2010

Kemiska experiment

När barnen har tröttnat på pulkaåkning och skridskor kan man kanske roa dem med några spännande kemiexperiment i köket?

Osynligt bläck

Mindre barn brukar uppskatta att göra osynligt bläck. Lätt som en plätt - lös lite citronsyra i vatten och skriv meddelandet med en pensel. När pappret torkat är bokstäverna osynliga. För att få fram meddelandet stryker man pappret med ett strykjärn.


Nästa experiment, kanske mer lämpat för lite äldre barn, hittade jag på en amerikansk sida och det påminner faktiskt rätt mycket om laborationer man får göra under kemiutbildningen på universitetsnivå. I experimentet undersöker man livsmedelsfärger med en teknik som kallas kromatografi. Kromatografi går ut på att separera ämnen i en blandning med hjälp av en rörlig fas (t ex saltlösning) och en stationär fas (t ex filterpapper).

Kromatografi med godis

Du behöver: M&M-godisar i olika färger, vitt kaffefilter, tandpetare, salt och vatten

Droppa aningen vatten i små glas, lika många som de olika godisarna. Lägg en godis av varje färg på varje vattendroppe i de olika glasen. Vänta tills en del av de färgade höljena löst sig.

Klipp en kvadrat, ca 8x8 cm av kaffefiltret. Med tandpetare överförs de olika färglösningarna till filterpappret. Gör SMÅ punkter på rad med mellanrum, ca 1 cm från kvadratens nedre kant. Låt torka en stund och fyll sedan på samma sätt i punkterna med mer färglösning. Upprepa ytterligare en gång och låt sedan torka.

Blanda en 1-% saltlösning genom att lösa 1 tsk salt i ½ l vatten. (Kan vara smart att göra i en ren flaska som kan skakas så att allt salt löser sig.)

Vik filterpappret på mitten så att det kan stå med de färgade i nederkanten. Häll ca ½ cm saltlösning i ett stort glas. Ställ ner filterpappret. Punkterna skall inte hamna i lösningen från början.

Saltlösningen sugs upp i pappret med kapillärkrafter.

Vad händer med färgfläckarna? De sugs med saltlösningen uppför pappret och vissa färger börjar separera i olika band. Några M&M:s var färgade med livsmedelsfärger som bestod av olika ämnen!

Hur långt de olika färgerna transporteras med saltlösningen beror på deras olika affinitet, d v s hur väl de ”trivs” i den rörliga eller fasta fasen.

När vätskan nått ca ½ cm från överkanten lyfts filterpappret bort och läggs på torkning på en slät yta.

Jämför skillnader och likheter hos de olika fläckarna. Vilka färger var blandningar och vilka verkade bara bestå av ett ämne? Kan man koppla några av färgerna till ämnen som finns angivna på innehållsförteckningen? (En lista över olika E-nummer finns här!)
Samma experiment kan göras med vattenlösliga färgpennor, hushållsfärger och andra typer av färgat godis.



Här är en länk till ytterligare ett experiment med kökstema. Gummiägget ser verkligen roligt ut, men själv misslyckades jag totalt med detta experiment. Det blev äggröra med ättikssmak - urk!

4 kommentarer:

Kari Receptomaten sa...

Experiment i köket och om "mat" är kanon bra!
Barna älskar allt sånt här å!

Lena sa...

Kul! Det där med osynligt bäck hade jag glömt men nu när jag läser om det hos dig får jag minnet tillbaks ;)
Ska göra den grejen med sambons son för sådant gillar han! Det andra får vänta tills han blir äldre!
Tack för tips!

Anna B sa...

Kemikalendern är verkligen en höjdare!

Fröken Dill sa...

Efter kemistudier på högskolan tycker jag det är kul att återuppliva experimentlustan lite ibland. Köpte en kemilåda till systersonen häromåret, men det är nästan ännu roligare att experimentera med det som redan finns hemma!
Kari, vad kul, det var så mitt eget intresse för kemi vaknade!
Lena, kanske inte alla, men många barn tycker experiment är kul.
Anna B, visst var den helt fantastisk, heja internet!
Hälsar fröken Dill