torsdag 28 januari 2010

Försvunnet recept

Läste hos Annika om det lyckliga upphittandet av den försvunna receptsamligen. Även jag lyckades, via Elle mat och vin, få tillbaka några kära borttappade recept. Det var stor lycka att åter ha de goda recepten till hands!

Fast jag saknar fortfarande ett favoritrecept som varit borta i många år. Vad jag minns var det en riktig ”cross-overrätt”: mycket goda spett med fisk och räkor med tillhörande kryddsmör och kall sås, samt till detta en glasnudelsallad. Jag vet att det var curry (gul, indisk) och söt indonesisk soya i smöret och/eller såsen, möjligen ingick ingefära också, men det är också allt jag kan komma på.

Receptet kom, förvånande nog, från en begagnad ”tanttidning” typ Allers, Hemmets veckotidning eller liknande som jag hade hittat på mitt extrajobb i en möbelaffär på 90-talet. Några gånger har jag försökt experimentera fram rätten, men det har inte blivit bra. Om det är någon som har några tips om min goda maträtt skulle jag bli överlycklig om ni hörde av er!

2 kommentarer:

Martina sa...

Visst är det trist att tappa sina favvorecept. Jag hade förlorat ett supergott recept på fiskgryta/soppa men hittade det nu igen för några dagar sedan, blev så glad!!

Åsa sa...

Så typiskt! Varför är det alltid favoritrecepten som försvinner?? Jag är ledsen men har inga tips om vart det tagit vägen. Själv brukar jag hitta små skrivna lappar, urklipp från tidningar och annat på de allra konstigaste ställen. Inte ligger de i andra receptböcker och div matrelaterade skrivböcker och annat. Snarare dyker de upp i gamla skolblock, i den där tjocka romanen som aldrig blivit färdigläst osv.

Jag håller tummarna. En vacker dag kommer det dyka upp igen!