tisdag 28 juli 2009

Ufo-squash

Squash försöker jag odla varje år. Det finns så många sorter att välja på, både för sommarskörd och sådana som kan lagras. Det finns till och med sådana som inte har det hårda skalet runt fröna och därför är perfekta om man vill använda frön i matlagning eller bakning.

Jag sätter squashfrön i krukor inomhus i maj, avhärdar och planterar ut när risken för frost är helt över och det börjar bli lite varmt. Jag sätter squaschplantorna i en djup bädd/upphöjd kulle vilken jag fyller med gammal halvförmultnad kompost, gödsel, grästorvor och gräsklipp. Jag vattnar igenom materialet, täcker med markväv, skär kryss för plantorna som jag sätter i ett par liter planteringsjord var.

I år har squashen varit tjurig. Den gillade inte de kalla perioderna under försommaren, men nu är i alla fall scallopinsquashen, Sunburst färdig för skörd till sallader. Man kan låta Sunburst få större frukter, perfekta att fylla och gratinera, men om man vill äta dem råa eller lätt tillagade ska de helst vara ganska små.

Denna gång blev Sunburst kvartad, wokad i panna tillsammans med vitlök, saltad och pepprad och serverad tilsammans med blandad sallad till kolgrillad köttfärsbiff med rödvinssås.

6 kommentarer:

J sa...

Ser gott ut....

Fröken Dill sa...

Var gott!
Tyckte Dillen

Anna sa...

Spännande! :-) Härligt att tillaga sina hemodlade grönsaker! //Anna

Fröken Dill sa...

Den här årstiden är sådan LYX. Det finns inget som hemodlat! Sedan kan jag gräma mig lite över att köksträdgården inte blev färdig i tid och produktionen därmed inte på topp. Å andra sidan ser squashen fin ut, vi har haft massor med sallad, en del rädisor, kryddväxter av alla de slag och nu kommer tomaterna och chilin stort så egentligen är det fånigt att gnälla. Men nästa år så... för att inte tala om några år då jag får mitt efterlängtade växthus...
Drömmer Dillen

tangawizi sa...

Hur stor ska den vara då man skördar? Jag har massor, sent sådda, men har inte vågat mig på skörd än!

Fröken Dill sa...

Oj, NU såg jag kommentaren.
Välkommen hit!!! Scallopinsquasharna ska vara små typ 5 cm i diameter för sallad och kanske drygt 10 för att fylla. Om man plockar av kommer det fler!
Hälsar fröken Dill