onsdag 22 juli 2009

Salade niçoise för heta sommardagar


Idag hade SMHI lovat fint väder, 23 grader varmt och strålande sol. Jag vaknade tidigt. Det duggade, vat totalmulet och 14 grader. Jag väntade och väntade. Inte mycket hände. Nu är klockan halv tre och man har väl sett solen i sammanlagt en kvart under dagen. Suck!

Men skam den som ger sig. Jag hade bestämt mig för att äta min sommarsallad framför alla och så fick det bli.

Salade niçoise
Flera olika sorters sallad
Tomater i klyftor
Gurka i stavar
Rädisor i skivor
Grön paprika i strimlor
Röd lök i tunna skivor
Tonfiskbitar i olja
Blåmusslor från burk
Svarta kalamataoliver
Kokta ägg i klyftor
Dressing: Fin olivolja, vit (eller röd) balsamvinäger, salt och nymald svartpeppar, pressad vitlök, Hackad persilja och lite hackad färsk dragon, ett par mosade sardeller

Blanda dressingen. Lägg upp salladen snyggt och häll dressingen över.
Ät salladen med ett glas rosévin till.

Vad ska man göra på semestern när vädret är pissigt? Blunda och låtsas att man är i ett soligt Nice? Lösa korsord? "Supa ner sig" föreslog en kompis. Det lät trevligt och dekadent, men jag har tyvärr slut på vin så det får nog bli en skogspromenad istället.

7 kommentarer:

Anna B sa...

Jag älskar också den saladen! Blir det något över stoppar jag det i en brödbulle. Simslabim så blev det pan bagnat!

Hallon & Blåbär sa...

Ja jösses, var har sommaren tagit vägen, så himla trist med detta ständiga antingen regninga eller mulna väder.

En härlig sommarsallad lättar ut en del av dagen och man glömmer det tråkiga vädret en stund.

Hoppas allt är bra annars, förutom vädret!

Anonym sa...

Oh, så vackert! nu vill jag göra sallad igen. det är något speciellt med sardller va? Och ägg!

Lisa sa...

Det var jag ovan. Inte meningen att vara anonym.

Mian sa...

Så vackert, så gott och så enkelt att laga till. Favorit hos mig också.

Fröken Dill sa...

Det är konstigt med sallad från Nice. I andra rätter har jag lite svårt att tänka mig brukmusslor, men just i denna är det faktist väl så bra. Och sardeller är ju bara hur gott som helst. Om det blir någon mer segling i år tror jag salladen kommer att fungera fint, kanske i bröd som Anna föreslår... Grönsaker och ägg håller sig bra och resten är konserver.
Idag är det väldigt molningt och fuktigt, men också varmt här på landet.
Hälsar fröken Dill som försöker tillfriskna från en envis förkylning

Anna B sa...

Ja, pan bagnat är jättegoda att ha med på utflykter, perfekt på segling! Alla smakerna ligger och göttar till sig inne i brödet. Funkar till nöds i urgröpt franskbrödlimpa också, så kan du skära stycken.