söndag 19 juli 2009

Skogens gula guld - premiär


En liten kvällspromenad kan ju aldrig skada tyckte jag. Och längs min bästa promenadväg finns ju blåbär, så jag packade en kopp. Vilken överraskning när kantarellstället på vägen var överfullt med små knubbiga kantarellbarn, fler än jag någonsin sett där. Vilken fest och tidigt för att vara här i trakten där vi inte har de ljusa köttiga sommarkantarellerna som är de tidigaste, utan bara de guldgula som kommer lite senare. ATT det blir kantarellmacka imorgon!

4 kommentarer:

Niklas (Nyfiken på mat) sa...

Gud va gott med smörslungade kantareller, kör du med schalottenlök och vitlök också?

Fröken Dill sa...

Lite sharlottenlök eller annan mild lök, absolut! Vitlök.. Lite senare på säsongen. De första ska smaka BARA kantareller. Annars är nästan all svamp och vitlök helt suveräna tillsammans. Med tanke på alla regn, fd och väntade, är jag såå tacksam för ALLA svampidéer.

Hälsar fröken Dill

J sa...

Hmmm. Andra äter gammal lövbiff med creme frääsch. Bjuider du när jag kommer upp?

Fröken Dill sa...

Godmorgon J, de första kantatellerna var bara till mig, men det blir säkert fler.

Massa kram