fredag 24 juli 2009

Solöga


Lagom tills J kom tillbaka ut till landet har jag lycktas dra på mig en usel feberförkylning. Jag är på bättringsvägen, men det känns uselt att vara sjuk på sommaren.

Man får trösta sig med mat. Solöga är en klassiker från min barndom. Då gjorde vi den med nyrökt siklöja, en Mälarspecialitet som det fanns två (!) fiskare på min barndomsö i Mälaren som tillverkade och sålde på den tiden. Här i Roslagen får det istället bli böckling.

Solöga
Tärnad saltgurka
Tärnade konserverade rödbetor
Hackad rödlök
Kapris
Rökt fisk, t ex flundra, siklöja, böckling eller vad som finns
Äggula

Lägg upp snyggt på en tallrik med äggulan i mitten. Servera som en förätt med öl och iskyld nubbe.



1 kommentar:

Anna sa...

Låter jättegott och härligt somrigt. Krya på dig! :-) //Anna