fredag 24 juli 2009

Comfort food för en sjukling


Jag är fortfarande inte helt 100, halsen är röd och jag känner mig lite slak efter den otäcka feberförkylningen som slog till för några dagar sedan. Optimal comfort food när man känner sig vissen är Plankstek. J tyckte att våra egna bilder på planksteken såg alltför kleggiga ut (kanske beroende på att jag inte har någon sprits på landet) så jag har istället lånat en bild på nätet.

Vår plankstek kantades i alla fall av hemlagat potatismos med lite smör, mjölk och grädde, en äggula i, kryddat med svartpeppar, salt och en god grillkrydda. Detta spritsas runt ekplankan och gratineras under ugnens grillelement. I mitten lägger man grillade tomathalvor, grillade halva majskolvar och grillade nektarinhalvor tillsammans med skivor av helt nygrillad biff. Vi tog utskuren biff. Över hela härligheten hälls hemlagad bearnaisesås. MUMS!

Hemlagad bearnaise
2 msk vitvinsvinäger (gärna dragonvinäger)
3 msk vatten
Persiljestjälkar
1 shalottenlök, hackad
5 vitpepparkorn, grovkrossade
2 äggulor
100 g smält skirat smör
Salt och peppar
Hackd perilja och lite hackad färsk dragon

I en liten kastrull kokas vinäger och vatten med persiljestjälkar, lök och vitpeppar. Mängden vätska ska minska till hälften, men smakerna ska också hinna avges, så om det går för fort får man späda med lite vatten. Sila bort stjälkar, lök och vitpeppar och häll såsbasen i en kastrull som är tillräckligt liten för att stå i vattenbad, men tillräckligt stor för att komma åt att vispa i. Äggulorna vispas i och kastullen ställs i vattenbad medan vispning fortsätter. Såsen ska värmas och tjockna innan det är dags för nästa steg. Ta ur kastrullen ur vattenbadet och tillsätt under kraftfull vispning det smälta smöret, till en början droppvis. Blanda till sist i persilja och dragon, smaka av med salt och peppar. Nu är såsen klar och kan INTE värmas igen (jättebra sätt att skära den, vet jag numera). Däremot går det bra att ställa såskastrullen lite i närheten av en varm platta så att den håller värmen.

4 kommentarer:

Annika sa...

Åh! Jag har aldrig ätit plamnkstek, men du får det att låta otroligt gott.
Nu längtar jag efter blodig biff med bea....

Krya på dig!

KarinW sa...

Vad gott med hemgjord plankstek, ska önska mig plankor och testa att laga det hemma jag också. Hemsvängd bea är kalas det. Hoppas du piggnar på dig!

Fröken Dill sa...

Plankstek har oförtjänt dåligt rykte, kanske för att det ofta slarvas med kvaliteten på de ställen där rätten serveras. Det ska vara fint oxkött med stekyta från grill eller panna, men rosa i mitten. Bearnaisen ska vara hemlagad.
Tycker fröken Dill

Hallon & Blåbär sa...

Plankstek är aldrig fel.

Hoppas du känner dig bättre nu!