tisdag 28 juli 2009

Bönmisshandel


Barnmisshandel har man ju hört talas om, men bönmisshandel? Jag hoppas att det inte är något brott för i så fall är jag helt klart skyldig.

I lagom planteringstid under senvåren petade jag ner frö av brytbönor, purpurbönor, vaxbönor och borlottibönor i prydligt uppmärkta krukor. Bönorna lönade mig väl, grodde och växte upp till vackra bönplantor. Någon gång i juni borde de stiliga plantorna ha planterats ut i kökstädgården. Tyvärr liknade denna i juni mest ett kaotiskt inferno som fick mina grannar att skaka på huvudet och generat vända sig bort. Bönorna kämpade på i sina krukor. Regn översköljde dem, sol stekte dem, hungriga sniglar åt på deras blad. Ändå kämpade de troget och producerade till och med bönor.

Häromdagen blev i alla fall ett hörn av köksträdgården så pass färdigt att bönorplantor och purjolöksplantor kunde sättas på plats. Nu blir det spännande att se om de klarar sig. Jag grävde ner lite pulveriserad hönsgödsel en bit under varje planta och plockade av alla bönor så att de får chans att satsa på att växa.

Bönorna som plockats av kokades lite nätt tillsammans med lyxiga köpta lokalodlade sockerärtor och åts med smör och flingsalt.

4 kommentarer:

Mian sa...

Bättre sent än aldrig...
Hoppas att det funkar!
Bönor har vi misslyckats med ett antal gånger, de kan vara lite kinkiga om det är för blött och kallt i jorden tycks det.

Fröken Dill sa...

Det bästa ÄR att så i kruka inne (om inte våren är konstant smällvarm), härda plantorna långsamt och plantera ut när det är lagom varmt. Men att vänta till slutet av juli är att vänta FÖR länge.
Inser fröken Dill

Mamma Mimmi sa...

Mina bönplantor bara sprutar ur bönor just nu och jag har kommit på att man kan bryna de kokta bönorna med lite hackad vitlök, spruta över lite citron och strö över en nypa flingsalt - mmmmmmmmm!

Fröken Dill sa...

Mums, det låter som när J lagar haricot verts. Han brukar i och för sig oftast ha en skvätt vin i, men citron går säkert också bra.
Mums tycker fröken Dill