måndag 20 juli 2009

Konst i ån och Roslagens specialiteter






Igår insåg jag att min bil, den älskade SAAB:en p g a sin ägares försumlighet hade fått KÖRFÖRBUD. ... Hemska tanke!! ! Körde omedelbums till besiktning! Alltså befann jag mig innan kl 7 vid bilprovningen i Norrtälje och fick så småningom mina nya, fina bromsrör godkända.

Sedan blev det en LÅÅÅNG regnig väntan tills Norrrtälje vaknade. (Tack snälla caféet på hörnet, jag har läst alla era tidningar tio gånger OCH njutit av den goda ansjovismackan...) En dryg timme innan den magiska tiden, tio, gick jag på konstvandring, "Konst i ån" - Ett utmärkt Norrtäljeinitiativ som började för några år sedan.

Jag måste ju passa på att turista när jag äntligen var där. Åhléns, HM:s, Sisters och Lindex verkar häftigt när man inte besökt kedjorna på en tid. Ostaffären, "Dyra antikaffären", Akkebas och Spriida med fina serviser är alltid kul liksom loppisen i hamnen. Det tar tjugo minuter att njuta av shoppingen i centrala Norrtälje, lika länge som att kolla in Å-konsten!

Det är skandal att det inte finns ett ställe där man kan köpa närodlad mat från alla producenter i Roslagen (särskilt färsk strömming, som sedan urminnes tider funnits pinfärsk i Roslagen...) , men på ICA Flygfyren hittade jag Väddöskinka och dito rökt hamburgerkött, lokalproducerat smör från Väddömejeriet (mmm, helt annat än standardsmör), och blåmögelost från Bergslagen!!! De hade även vissa produkter från utmärkta Skebo Kött, men dit åker jag helst själv!!

Heja bonden för närodlat och närproducerat! Jag hoppas att varenda småproducent, inkl mina chiliodlande grannar säljer vad de har till entusiaster nästa säsong, det är helt klart på väg att bli ännu mer populärt!

Massa kram till alla nuvarande och blivande närproducenter från fröken Dill

1 kommentar:

Anna sa...

Håller med! :-) Mer närproducerat till folket! //Anna