söndag 19 juli 2009

Musselspagetti


För ett tag sedan lyssnade jag på P1:s Meny med Alexandra Zassi. Hon lagade Spagetti a la vongole. Jag blev vansinnigt sugen på att laga något liknande, men då fanns det inga musslor hemma. Hädanefter ska jag se till att alltid ha en burk på lut hemma. Det här är min variant av musselpasta:

Musselspagetti för 1 hungrig
1 liten rödlök, hackad
1 rejäl färsk vitlöksklyfta, finskivad
4 sardeller
Olivolja
4 tomater, grovhackade
1 skvätt vitt vin (om du har druckit upp vinet går det bra med pressad citron)
1/2 musselburk
Chiliexplosion eller annan torkad chili
Salt och nymald svartpeppar
Rejält med klippt färsk persilja
1 stor portion spagetti

Fräs lök och vitlök i olivolja, mosa i sardellerna och låt dem fräsa med. Häll i de hackade tomaterna och vinskvätten. Låt koka tills det börjar bli lite torrt. Smaka av med kryddorna. Ställ pannan åt sidan. Koka spagettin al dente. Ställ pannan på värmen och vält i spagettin och musslorna. Låt allt bli rejält varmt. Vält upp på ett serveringsfat och strössla över persilja. I Italien äter man aldrig parmesan till pasta med fisk eller skaldjur, men jag skulle ändå kunna tänka mig en driva nyriven parmesan över den här rätten.

Till en sådan här pastarätt tycker jag vanlig spagetti, helst Barillas, är godast. I radioprogrammet presenterades rätten som klimatsmart. Min variant innehöll i alla fall närodlade tomater från ett växthus några kilometer från landet, rödlök som vi köpt närodlad på Gotland. Persiljan var min egen. Nästa år ska jag se till att ha egen vitlök också, men ännu är köksträdgården under anläggande. Förresten, har ni sett det fina fatet. Det är ett loppisfynd från Öland!

2 kommentarer:

Red Scream sa...

Hej!

En annan trevlig musselpasta:

4 vitlöksklyftor, skivade
4 msk olivolja
1 chilifrukt, hackad
1 burk hela tomater
0,5-1 msk tomatpuré
1 burk Abbas musslor
1 hög persilja, hackad

Fräs upp vitlök och chili någon minut. Får inte ta färg. Ner med tomater, tomatpuré och spadet från musselburken. Koka typ tio minuter eller till rätt konsistens. Salta! Ner med persiljan och musslorna. Blanda med pasta. Klart!

Fröken Dill sa...

Mums, det ska jag prova!
Hälsar musslomanen fröken Dill