måndag 14 juni 2010

Rostad paprikasoppa i "höstrusket"

J kom hem från drygt 30 graders värme i Kroatien till ett ganska "höstruskigt" Stockholm. DN:s söndagsbilaga presenterade sommarsallader och vi konstaterade att det inte alls var sådana vi var sugna på. Några fina röda paprikor fanns i kylen och jag drog mig till minnes om att jag länge velat laga rostad paprikasoppa.

Under förmiddagen frostade jag av frysen, en hushållssyssla som jag verkligen avskyr. För att få det lite roligare passade jag samtidigt på att koka fond på en massa kött- och grönsaksrester sparade i frysen för detta syfte efter ursmart tips från Gitto. Trots att den bara innehöll sådant som annars skulle slängts spred sig underbara dofter i köket och efter några timmars kokning hade jag världens bästa bas till soppan och dessutom en burk buljong att sätta in i den nyavfrostade frysen. Om man inte har hemkokt buljong är jag säker på att soppan också blir god med kalvfond från flaska.

Rostad paprikasoppa 2 pers
1 gul lök
2 röda paprikor
3 tomater
1/2 chilifrukt
olivolja
1/2 dl vitt vin
4 dl kalvfond (koncenterat + vatten)
Salt, peppar och paprikapulver

Lägg paprikorna under ugnens grillelement på högsta värme. Vänd runt så att de blir lite svarta och blåsiga runt om. Låt kallna insvepta i aluminiumfolie. Skala, ta bort kärnhus och hacka. Skålla och skala tomaterna och ta bort kärnor från dessa. Hacka lök och finhacka chilifrukt.

Fräs löken i olivoljan. Låt chilihacket fräsa med en stund. Häll på vin och buljong. Lägg i tomater och paprika. Låt koka ca 15 minuter. Mixa och smaka av med kryddor. Servera soppan med en klick vitlöksyoghurt, rostade pumpakärnor och krutonger stekta med salt, peppar, vitlök och finhackad persilja.

3 kommentarer:

Maria - Matporr sa...

Frosta av frysen är verkligen dödstråkigt, men jag ska nog ta och köra på det tipset nästa gång jag med! :) Det gick bra att bara slänga i diverse frysta grejer i en gryta?

tina sa...

Soppa är bästa maten, året om, punkt slut! :-)

Hallon & Blåbär sa...

Ja, inte blir man sugen på sallader i detta vädret, även om det faktsikt idag ser ut att bli fint här där jag bor.

Lyxigt med hemmagjord fond och vad smart att ta tillvara på det som ändå ska slängas. Tummen upp!

Paprikasoppan låter ljuvlig =)