lördag 19 juni 2010

Fisk på grillen med rostad citronsås


Inspirationen till gårdagens middag fick jag från mina grannar. När jag hastade genom trädgården i veckan grillade grannarna varsin hel portionsfisk i ett grillhalster. Citronhalvor låg också på grillen. Det doftade fantastiskt gott!

På väg ut till landet igår handlade vi på dyr-Ica för att lägga vantarna på god fisk. Tyvärr hade de inte portionsfiskar, typ foreller, men en hel liten röding för oss att dela på var ju nästan ett ännu godare alternativ.

Rödingen sköljdes invändigt, saltades, pepprades och fylldes med hackad shalottenlök, dill, blad av citronverbena, lite färsk dragon och citronskivor. Det var inte alls svårt att grilla den hela fisken. Snabbt gick det och fiskskinnet blev vackert svartblåsigt. Citronhalvor grillades vid sidan om och förädlades sedan till min variant av Katinkas enkla citronsås, se nedan.

Till fisken åt vi äntligen svensk färskpotatis, kokt och slungad med smör och en massa dill. Maten var väl värd att vänta på. Allt smakade toppen och varenda smula av fisken på dryga kilot gick åt.

Rostad citronsås till grillat 2 pers
1 citron
1 1/2 dl turkisk yoghurt
1 tsk flytande honung
kryddgrönt, jag tog hackad dill
salt och peppar

Grilla citronen i halvor. Pressa ur saften och rör ihop med övriga ingredienser.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, så coolt. Precis en sån fiskklämma skulle jag vilja ha om jag åt fisk :-) Letar fortfarande efter tillräckligt god kombination i grönsaksväg till en grym citronsås som ju annars passar så gott till fisk

chezsofia sa...

Röding blir verkligen löjligt gott att grilla. Jag tycker att halster är det bästa sättet att grilla fisk man slipper fisk som fastnar på grillgallret.

Mikkan sa...

det är ju så grymt att göra sås på rostad/grillad/stekt citron, gjorde det själv häromveckan! http://njutmaten.blogspot.com/2010/06/hot-hot-hot.html