onsdag 9 juni 2010

Frossa på sallader

J har åkt på en resa till Kroatien. Han rapporterar att de har ännu godare mat än i Italien och att skaldjuren är helt fantastiska. Jag är inte avundsjuk, nej inte alls...

Här hemma är jag "tjejig" och äter mestadels goda sallader. Dels för att kylen är fylld med grönsaker som behöver ätas upp, dels för att det är sallad jag är mest sugen på för tillfället.

Det har blivit asiatisk biffsallad, räksallad, grekisk sallad och två gånger en sallad med sommarkål och knaperstekt fläsk. På bilden är det pancetta, men det blir minst lika bra med rökt sidfläsk.

Sallad med sommarkål, knaperstekt fläsk och ädelost 1 pers
1/4 huvud sommarkål
1 morot
5 cm gurka
5 rädisor
1/4 rödlök
50 g rökt sidfläsk eller pancetta
50 g ädelost
1 tsk dijonsenap
1 tsk grädde
1 tsk vit balsamvinäger
1 msk rapsolja
italiensk salladskrydda, salt och peppar

Dela fläsket i små bitar och stek det knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. Dela kålbladen i mindre bitar. Skala moroten och slanta, skär gurkan i strimlor, skiva rädisorna, tunnskiva löken. Vispa ihop ingredienserna till dressingen. Lägg upp salladen, häll över dressingen. Toppa med fläsk och ädelost.

5 kommentarer:

Fjällmor sa...

oj så gott!

Om nu bara värmen ville komam till fjälls så alla mina plantor får komma ut i jord och sol och växa sig stora och goda...

Snart så!

Vänliga fjällhälsningar

Anna sa...

Sallader är aldrig fel. Gott med lite sting av pancetta! :-)

Maria - Matporr sa...

Mmm, asiatisk biffsallad är en av mina favoritsallader! Tror att jag ofta dras mot just det asiatiska hållet när jag gör sallad, kanske för att jag är galen i koriander :)

Mikkan sa...

Svårt att inte hålla på med sallader dagligen tycker jag, där finns all peppmoch inspiration just nu änner där!

Fröken Dill sa...

Fjällmor; en härligt varm sommar med lite regnskurar emellanåt hoppas jag också på.
Anna; den är användbar, den goda pancettan.
Maria; samma här och den blir nästan ÄNNU godare på lamm. Kommer på bloggen någon gång framöver (när den fastnat på bild...)
Mikkan; nu lovar de sol i veckan. Härligt, då blir det säkert fler goda sallader.
Hälsningar från fröken Dill