lördag 26 juni 2010

Glad midsommar!




Jag har haft ett helt suveränt midsommar med nära nog exemplariskt varmt och soligt väder. Mina föräldrar och J kom till landet på midsommaraftons förmiddag. Innan det var dags att gå och till firandet med dans kring stången i grannbyn åt vi en lätt lunch - grekisk sallad med premiär för mina första egna tomater. Sorten cheerio, sådd i februari var snabbast som vanligt! Det finns ännu inga mängder tomater, men de allra första är verkligen lyxiga och goda.

Väl tillbaka hemma i pergolan efter besöket vid midsommarstången var det dags att njuta traditionell matjesill med gräddfil, gräslök och hackad rödlök. Jag hade köpt färskpotatis och som en liten bonus fick vi ett smakprov på de första hemodlade. Mamma hade med sig hemgravad lax och sås till den och vi åt också tunna skivor av väddöskinka till midsommarförrätten.

Huvudrätten var en hel lammstek, som J marinerat och långsamt tillagat på grillen. Två såser smakade gott till, J:s tomatsås och en tsatsiki, båda med nyskördad vitlök, alldeles mjäll och genomskinlig.
Till efterätt bliev det såklart jordgubbar! Med glass, grädde, maränger och rostad mandel. Midsommarmaten ÄR lite traditionell, men väldigt god!

Jag har gnällt lite på sista tiden eftersom vissa delar av mina odlingar inte alls har blivit bra, men efter vår midsommarmat måste jag konstatera vad de flesta odlare vet; allt kan inte lyckas varje år, men oftast blir ändå delar av odlingarna över förväntan.
Glad midsommar och en skön fortsättning på helgen önskar fröken Dill!

Inga kommentarer: