måndag 7 juni 2010

C:s smarta bjudrätt


Min arbetskompis C brukar laga en otroligt smart bjudrätt. Så enkel och så otroligt god! Efter att både ha ätit den parmalindade kycklingen hemma hos C och testlagat den själv är jag beredd att hålla med om att detta KAN vara den optimala bjudrätten.

C:s parmalindade kyckling 4 pers
10-12 kycklinglårfiléer
12 soltorkade tomater
1 kruka salvia (C tar egen salvia från sin trädgård)
150 g parmaskinka
3 dl grädde
salt och nymald svartpeppar
stora kapris att dekorera med

Fyll kycklinglårfiléerna med soltorkad tomat och salviablad. Linda parmaskinka runt varje filé så att de hänger ihop. Lägg tätt i ungsfast form. Salta och peppra. Slå på grädden och dekorera med soltorkad tomat, salviablad och stora kaprisar. Tillaga i 200 graders ugn ca 30 minuter tills kycklingen är genomstekt.


Såsen får underbar smak av den salta parmaskinkan med undetoner av salvia och de lite söta soltorkade tomaterna. Samma rätt kan göras med kycklingen utbytt mot bitar av laxfilé.


10 kommentarer:

Emmas Kök sa...

Det ser riktigt gott ut! Skall testa nästa gång vi får främmande! :)

Anonym sa...

Snabbt, enkelt och gott! :)

Tipset med salvia ska jag komma ihåg, det har jag inte provat hittills - passande att jag har en kruka på balkongen!

Anna sa...

Låter som en perfekt rätt! Kyckling och bacon är så gott ihop och kan tänka mig att det blir en extra piff med salvian, en underskattad krydda faktiskt. Åt världens godaste ravioli nu i Italien med "salvia e burro" :-)

Emil O. sa...

Den är väldigt lik en av mina egna "bjud-rätter". Prosciutto-lindat kycklingbröst fyllt med mozzarella. Tycker dock det låter som overkill att ha den i ugnen 30min på 200 grader, men så är jag nästan allergiskt less på att alla översteker kyckling av någon anledning. Kanske fungerar bättre iom att den blir lite lätt brässerad pga grädden i formen dock. Jag brukar bryna mina i mycket het panna och sedan gå dom klara i ugn på runt 150-175 beroende på tidsschema.

Mikkan sa...

Nice kompis du har där! :)

Remsan sa...

Låter ju onekligen gott. även med lax. Ska spara receptet.

Karin W. sa...

Med parmaskinka blir ju kycklingen väldigt lyxig. Så visst är det bjudmat. Annars är ju kyckling billig vardagsmat nuförtiden.

Annat var det när jag var barn. Då var grytstekt kyckling serverad med gräddsås kalasmat som förekom ytterst få gånger per år.

KarinW sa...

ag har gjort precis så där fast utan grädde(haft kall sås på sidan om) men det där kan bara bli godare!

KarinW sa...

Ha ha en till KarinW, trodde jag vimsat till det först!

Fröken Dill sa...

Emma; som sagt, ganska få ingredienser, lättgjort och så mycket smak!
Maria; det är en suverän krydda i rätt sammanhang.
Anna; pasta med salvia, det MÅSTE jag göra!
Emil; antar att det bästa är att använda stektermometer. Lårfiléer är i vilket fall mindra känsliga för överstektning jämfört med bröstfiléer.
Mikkan; Mycket!
Remsan; det borde läras ut i skolan!
Karin W (nr1, haha, kul!); tur att kyckling blivit vardagsmat för det är ju så gott. Fast ska man köpa vettigt producerad ekologisk får man betala en slant...
KarinW (nr2); smart, lite lightare och kanske mer sommarfräscht alternativ!
Förresten; det är en smart strategi att fråga ut vänner och bekanta om deras bästa recept-tips. Nästa på tur är T på jobbet som alltid brukar prata om en god rätt med fläskfilé...
Hälsningar från fröken Dill