söndag 6 juni 2010

Pias rabarbersallad


Äntligen lyckades jag laga Pias/Pippops sallad med sommarkål och rabarber. Mycket god! Och ett perfekt tillbehör till lunchen när mina föräldrar kom ut på landet med grillad kyckling och mammas potatissallad.


Här är receptet:

Vitkålssallad med rabarber, fänkål och dill
2 små stänglar rabarber
1 litet fänkålsstånd
1 dl finklippt dill
1 msk vit balsamvinäger
2 tsk honung
2 msk rapsolja
salt och nymald svartpeppar

Strimla kål och fänkål. Skär rabarbern tunt på snedden. Rör samman dressingen. Blanda grönsaker, dressing och dill. Stäm av smaken med salt och peppar. Njut som tillbehör till det mesta. Perfekt till grillmat!

4 kommentarer:

Carro sa...

Gud vilken härlig kombo! Rabarber i all ära, men detta lät ju helt fantastiskt!

Mian sa...

Så fräscht!
Måste absolut testas (trots att jag haft njursten ett antal gånger...)

KarinW sa...

Men vad spännande med rabarber i salladen, det vill jag bara smaka NU!

Fröken Dill sa...

Det fungerade verkligen oväntat bra med den sura rabarbern i salladen. Antagligen p g a den söta dressingen. Sedan är jag dessutom svår på sommarkål. Perfekt grönsak att äta rå eller tillagad. Snygg, nyttig, användbar och god, vad mer kan man önska? Förresten, apropå sommarkål, ni bara måste testa det här:
http://frkdill.blogspot.com/2008/11/ovntat-god-kl.html
En klar storfavorit!
Hos fröken Dill