fredag 4 juni 2010

Grillfascist? Javisst!



Jag tror att mina grannar börjar tycka att jag är en riktig grillfascist. Vi har redan hunnit med ett antal grillningar i bostadsrättsföreningens trädgård och med de senaste två dagarna i rad finns risk att fresta andras tålamod. Men det har ju varit sådana perfekta kvällar att njuta av trädgården!

I förrgår kom några av J:s elever förbi. J hade marinerat kycklinglårfiléer med "slabaduska-marinad". Det låter inte särskilt gott, men smakade fantastiskt. När jag frågade vad marinaden bestod av svarade J lite hemligt "bara en blandning av allt möjligt som fanns hemma". Till kycklet gjorde vi en pastasallad. Inget jättespeciellt med den förutom att de kokta pastasnäckorna dressats i en mixad basilikamarinad innan de blandades med grönsaker. Och att salladen toppades med rostade pinjenötter.

Igår kom mina tjejkompisar till trädgården. Jag var sugen på grillad lax och en fin bit följde med oss. Eftersom tiden var kort brydde jag mig inte om att blanda någon särskild marinad. Det fick räcka med att salta, peppra och pensla laxen med färdig sweet chilisås. En enkel grönsallad till och en pikant Mango-avokadosalsa som kronan på verket.

Mango-avokadosalsa 4 pers
2 avokados, tärnat kött
ca 150 g mango, färsk eller fryst, tärnad
1 shalottenlök, finhackad
1/2 kruka färsk koriander, hackad
1/2 pressad lime
någon tsk fisksås
ca 2 msk olivolja
1/2 pepparfrukt, finhackad
salt och peppar

Blanda ingredienserna och smaka av med salt och peppar.

11 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Jaså, J har elever som kommer förbi hemmavid. Det har jag aldrig varit med om trots att jag varit lärare i 15 år! Hmmm... Jag nog måste arbeta på min framtoning lite grann.
Vill passa på och säga att du har en jättefin blogg! Fina bilder, spännande recept - och bra skrivet!

Hälsningar
Anders, pappaledig lärare

Anna sa...

Vi kanske ska starta en klubb, vi grillfascister?

Mamma Mimmi sa...

Tack för tipset på den härliga avokado/mangosalsan - den blir given till kvällens grillade lax. Ha en skön helg!

Katja sa...

Haha, va bra! Gott smakade det också.. ;)

Remsan sa...

Grillfascister *lol* Skulle vara om man satt på sin balkong/altan och åt något tråkigt halvfabrikat och så kommer det läskande grillos... Bara ge dom ;-)

Annika sa...

Vi har inte begått vår grillpremiär ännu. Både grillen på landet och grillen i stan är i usla skick. Vi ska köpa nya...någon gång. Under tiden får jag njuta av dina bilder och ord!

Fröken Dill sa...

Tack snälla Anders! Jag blir jätteglad. Och J är en mycket (snudd på FÖR mycket?) engagerad lärare. Vilka åldrar undervisar du?
Låter underbart att vara pappaledig den här årstiden!
Anna; ja absolut! Vi svenskar är av nödtvång instängda såå stor del av året så varför inte passa på att vara ute så mycket man kan den här årstiden? Sedan är både J och jag rätt bra på att grilla....
Mimmi, vad kul med någon som gillar samma smaker som jag! Och detsamma!
Katja; KUUUL! Så roligt att kunna sprida matinspiration.
Remsan; oftast handlar det nog mest om avundsjuka, men det vore ju bra om vi kunde få liv i den luktfria elektriska grilltändaren, det ryker lite annars...
Annika; mina entusiastiska grillinlägg är ett resultat av total förvåning över mig själv. Normalt premiärgrillas det, i bästa fall, i juli, men i år är allt annat i TOTALT FÖRFALL (båten, huset på landet, vattensystemet på landet, lägenheten, bilen....) men grillarna är före EN GÅNGS SKULL i toppskick. Ovanligt!
Tycker Dillen

I Nadjas kök sa...

Slabaduska marinaden låter väldigt spännande

Fröken Dill sa...

Så snart J kommer hem från Kroatien ska jag pressa honom på slabaduska-receptet!
Hälsar Dillen

Mikkan sa...

Hahaha, vad roligt - vi har en sån som du på vår gård. jag går där och tänker att vi kommer ju fan ALDRIG att få komma till där! ;D

Fröken Dill sa...

Riktigt så illa är det nog inte. Vår gemensamma trädgård är inte så stor, men vi har tre möbelgrupper och grillen är så pass rejälstor att den räcker för fler än ett sällskap att grilla på. Och skulle det vara upptaget finns fina grillklippor sluttande mot Mälaren nedanför. Åååå vad jag gillar Gröndal så här års!
Hälsar Dillen