lördag 12 juni 2010

Comfort-food


Det var inte alls särskilt mysigt att komma ut till landet igår. Mörkt och regnigt, nästan som på hösten. Jag tyckte lite synd om mig själv och drog mig ganska snabbt in i huset efter en liten tur genom trädgården.

Framför en varm brasa kändes allt bättre, men jag var inte ett dugg sugen på sommarmat utan längtade efter härligt gräddig comfort-food. Jag hade köpt med mig färska pastakuddar, fyllda med svamp, men när pumpan visade sig vara så fin bestämde jag mig för att ugnsrosta den istället och äta med en gräddig ädelostsås. Det visade sig vara ett mycket bra beslut. Den här ädelostsåsen med bacon är tokgod, enda problemet är att man blir fullständigt proppmätt efter att ha ätit den!

Ungsrostad pumpa med ädelostsås 4 pers
1 pumpa eller vintersquash
1 rejäl näve pumpafrön
salt och peppar
1 vitlöksklyfta
olivolja
ev 1/2 finfinhackad chilifrukt
1 paket bacon
2 dl grädde
3 dl mjölk
ca 2 msk idealmjöl
150 g ädelost
1 paket babyspenat

Skär pumpan i smala klyftor och skär samtidigt bort det tjocka skalet (elnklare än att skala den först, tycker jag.) Bred ut klyftorna på en plåt, drissla över olivolja, salta och peppra, pressa över vitlök och strö över ev chili. Baka i 225 graders ugn tills klyftorna fått fin färg och blivit lagom mjuka. Det tar ca 20 minuter.

Klipp bacon ner i en stekpanna. Fräs och häll gärna bort lite överflödigt fett. Späd med grädde och mjölk. Vispa ner mjölet. Jag brukar stämma av mängden genom att ta lite i taget, värma vartefter och sluta när det ser lagom tjockt ut. Koka ett par minuter. Smält ner ädelosten. Nu ska såsen inte koka. Just innan servering värms såsen och man rör ner spenaten. Smaka av med salt och peppar. Servera såsen till pumpaklyftorna och strössla rätten med rostade pumpakärnor.

Samma sås är också jättegod till pasta och då kan man med fördel strössla rätten med valnötter som passar bra till ädelost.


Idag har jag slitit med hårt trädgårdsarbete i stormen. Bl a har denna säsongs squash- och pumpaplantor kommit ner i jorden. Hoppas att de inte blåser sönder för jag vill hemskt gärna ha nya pumpor till hösten!

3 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

en sån läcker pumparätt. Brukar köpa pumpa ibland i Turkiet, den blir så god bara stekt med vitlökssmör. Men det här var ännu läckrare, kul att du fick till nåt så fint av den bortglömda stackaren :)

Maria - Matporr sa...

Mums, såsen låter som en fullträff :D

Anonym sa...

Halloj Fröken Dill!
Väldigt fin blogg, och urfina bilder!
Jag har somriga veckomatsedlar på min sida - tipsa gärna vidare!
http://www.kajsaasp.se/dietist/veckomatsedel_23.html
Varma hälsnignar
Kajsa Asp Jonson