tisdag 27 april 2010

En lyxig soppa... med linser!



Nu har jag fått blodad tand på veg-fronten. Här ska lagas utan kött och fisk! Denna vecka, när J är upptagen med annat de flesta kvällar passar bra för vegetariska experiment. Igår lagade jag återigen enligt Adam Tensta, här med förrätten som han serverade i "Halv åtta hos mig", en spännande kall linssoppa.

Linssoppan, egentligen en variant på gazpacho, smakade utmärkt i sig och toppingen med koriander och vårlök gav verkligen en perfekt smakbrytning. Adam Tensta serverade friterade chips av matbananskivor till sin soppa, men sådan frukt fick jag inte tag på så jag stekte istället några frasiga krutonger av bröd som höll på att bli för torrt.

Kall linssoppa, 4 pers
4 mogna tomater
1 dl kokta röda linser
1/2 gurka
3 st vitlöksklyftor
2 dl grönsaksbuljong
2 st lime, saften
lite olivolja1 knippe koriander
ca 5 stjälkar vårlök

1. Skålla tomaterna ca 30-45 sekunder i kokande vatten.
2. Filéa tomaterna.
3. Skölj linserna i 3 omgångar.
4. Koka linserna. Koktid varierar beroende på vilka linser du väljer. Se förpackningen.
5. Skala gurka och skär gurkan i stavar.
6. Lägg gurka och tomatfiléer och linser i mixern.
7. Kör mixern med lime och grönsaksbuljong, olivolja och par vitlöks klyftor, ställ röran i frysen eller på balkongen.
8. Finhacka färsklök och koriander.
9. Servera linssoppa med hackad färsklök och koriander.

Vilka är era vegetariska favoriter, rätter så goda att man inte alls saknar kött eller fisk?

4 kommentarer:

Susie i köket sa...

Ja, den såg god ut den där soppan, både i programmet och hos dig. Annars är vegetarisk lasagne en favorit här hemma. Lätt att göra och variera på tusen sätt...

Carita sa...

Min vegetariska favoriträtt är denna vegetariska pasta: http://minmatgladje.blogg.se/2010/april/vegetarisk-pasta.html
super god :D

Anonym sa...

Japp, denna ligger på "att testa listan" här hos oss också :)
Kul att du provat och påminner mig nu, tack!

Fröken Dill sa...

Susie; precis det tänkte jag laga för ett gäng matlådor att ta med till jobbet. Frågan är bara om det blir godast med feta eller getost?
Carita; å, det lät GOTT!
receptomaten; KUL, vissa rätter från TV fastnar på hjärnan.
Hälsningar från fröken Dill