måndag 29 augusti 2011

Lyxbiff med sina tillbehör


Det finns inga bildbevis på min söndagsbiff från Skebo kött. Möjligen skulle man kunna fota J:s avundsjukt dräglande mun, men det kan vara lite otrevligt...

I vilket fall var det J:s prat om den oxfilé HAN skulle köpa till SIN söndagsmiddag i stan som fick mig att investera en ansenlig summa pengar på en biffbit bara till mig. Behöver jag berätta att den var "lokalodlad", hängmörad, mörk, mörk i färgen med perfekt marmorering och fettkappa?

Vad gör man då med denna biffarnas Rolls Royce?

Svaret är givet. Rumstemperera, salt, svartpeppar och grilla på mycket het och ganska rökig grill till max medium rare!

Tillbehören måste vara perfekta. Jag måste återigen slå ett slag för de fantastiska ugnsrostade tomaterna. Om ni inte har testat dessa ännu är det dags NU!

Badpaviljongens rostade tomater

10 tomater
2 msk röd balsamvinäger
4 msk olivolja
1 nypa socker
svartpeppar, salt, färska örtkryddor (t ex timjan, basilika, rosmarin, persilja)

Sätt ugnen på 150 grader.

Klyfta tomaterna. Baka på plåt i ugnen en timme. Skaka samman balsamvinäger, socker och olja och skeda lite dressing över varje klyfta. Salta och vrid några tag med svartpepparkvarn över tomaterna.

Sätt tillbaka plåten och rosta ytterligare minst en timme. Tomaterna är klara när kanterna blivit lite mörka och karamelliserade. Strössla över hackade färska kryddor.



Hasselbackspotatis känns härligt 70-talsnostalgiskt till biff och sedan är det ju nästan ett måste med en hemslagen bearnaisesås. Tillslut lyckades jag med såsen. Det är inga problem att laga bearnaise till en hel familj, men en portion på en liten äggula är verkligen en utmaning som kan kräva lite extra äggula eller kallt vatten för att få ihop en sprucken sås.

Behöver jag säga att veckan avslutades på bästa tänkbara sätt?

7 kommentarer:

Red Scream sa...

Låter smarrigt! Ja, nyckeln till en perfekt stekt biff - förutom att ha gott kött såklart - är att köttet är rumstempererat när du steker. _Speciellt_ om man gillar lite blodigt, då är det superviktigt att köttet är rumstempererat eller lite varmare när det åker ner i pannan! :-)

Mårtenssons kök sa...

Låter som ett väldigt gott tillbehör, det gäller att passa på medan det finns svenska goda tomater:)

Fröken Dill sa...

Ulf; kan bara hålla med! Och efter att ha läst mikrobiologi vet jag att bakterier tar timmar på sig att utvecklas, så det är ingen fara. Fast man får absolut inte rumstemperera och sedan ångra sig... särskilt inte i augusti...
Mårtenssons; perfekt just nu, men faktiskt rätt OK också när tomaterna är tråkiga eftersom tillagningen koncentrerar smakerna. Men en sån grå årstid kan vi knappast föreställa oss nu, turligt nog.
Sensommarhälsar fröken Dill
(jag ska... kanske...erkänna hösten i september...)

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Oj, så gott!

Måste testa dessa tomater till nästa kötträtt. De ser så smarriga ut.

Ha det fint!

Hälsningar

Sara W

Boäng sa...

Perfekt med mera tomatinspiration. Har ju gott om dem just nu :)
Tack för det, jag förstår att det måste smakat himmelskt!

Fröken Dill sa...

Sara W och Dagliljan; detta är ett perfekt recept. Jättegoda kalla i sallader också. Eller så kan man mixa till en dippgucka. Håller ett par dagar i kylen!

karin sa...

oj så gott!