söndag 7 augusti 2011

Bästa frukostbrödet


I min örtagård odlar jag kyndel. Främsta anledningen är mitt absoluta favoritrecept på frukostbröd.

Kyndelbröd 30 st

100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
1 msk torkad kyndel eller 2 msk färsk
8 dl vetemjöl
50 g smör till pensling

Smält smöret. Häll på mjölken och värm degvätskan till 37 grader. Smula jästen och häll vätskan över.Tillsätt socker, salt och hälften av kyndeln. Tillsätt mjölet.

Knåda till en blank deg. Dela i 30 delar, rulla till bollar och lägg på bakplåt.

Jäs 30 minuter. Pensla med smält smör och strössla över resten av kyndeln.

Grädda ca 15 minuter i 225 graders ugn.

Njut direkt med smör och lagrad ost.

4 kommentarer:

Anonym sa...

...... Baka bröd utan din J. Vilka fasoner :-)

Fröken Dill sa...

Nu ska du inte klaga, J. Om du inte varit så beroende av asfalten så hade du varit på landet med mig och "sockorna".
Hälsar Dillen

Minna sa...

Superbra recept! Jag gjorde om det lite och bakade vanliga vetebullar. De blev riktigt bra!

Fröken Dill sa...

Kyndel i bröd ÄR gott! Nu måste jag bara komma på fler användnngsområden för den aromatiska örten...
Hälsar örtagårds-Dillen