söndag 28 augusti 2011

Öregrund







Igår var en sån där fantastisk dag. Härligt sensommarvärme och sol. Vi vände bilnosen norrut och fortsatte vår utforskning av Roslagen. Resmål: Öregrund.

Äntligen fick jag besöka den söta, småstaden som jag tidigare bara sett på TV, i Saltkråkan (visst är det i Öregrund som Pelle lyckas köpa Snickargården?)

I Öregrund är det som om tiden stått stilla. Nästan allt är som det var förr! Fin hamn, fina slipade röda klippor, vackra gamla hus och trädgårdar. Helt underbart.

Vi funderade först på att luncha på nyfångad strömming med potatismos, men sedan hittade vi ett konditori och beställde räkmackor. In kom de mest perfekta räkmackorna - hembakade tekakor med lagom mycket majonäs, perfekt hårdkokta ägg och drivor av handskalade räkor. Ibland är livet bara såååå snällt mot en. Man är liksom precis på den bästa platsen, i det finaste vädret, med det bästa sällskapet och äter dessutom det man är allra mest sugen på.


5 kommentarer:

Anna sa...

Vilka somriga bilder! Ser jättemysigt ut. Och vilken räkmacka :-D

Postgårdsromantik sa...

Just den här delen av Sverige är ju hur vacker som helst! Att bara gå runt och vara räcker bra, man behöver inte göra något speciellt. En kopp kaffe då och då räcker bra.

God riesling: 2175 Comtes d´Isenbourg Riesling Grand Cru Schoenenbourg 2009, Alsace, Frankrike, 149 kr

/Anders

Yvonne sa...

Hej, hej!

Jag bor i Öregrund, året om :) Skulle gå till konditoriet idag och köpa mig just en så'n maffig räkmacka, men de har stängt fram till vecka 37.
Jag har aldrig ätit godare räkmackor än på vårt kondis.

Ha det gött!
/ Yvonne

PS. Ja, ett avsnitt av "Saltkråkan" är inspelat i Öregrund, samt stora delar av filmen "Badjävlar" av Lars Molin.

Fröken Dill sa...

Anna; det var en sån där perfekt dag!
Postgårdarna; Aha, vilket toppenvintips, den ska jag köpa och bjuda syrran på!
Yvonne; Å, du bor ju på ett helt underbart ställe! Trist att kondiset hade stängt, men jag antar att de också måste få vara lediga ibland...
Tänker fröken Dill

Millan sa...

Vilket vackert ställe! Har själv aldrig varit där, men skulle kunna tänka mig att åka dit.