fredag 5 augusti 2011

Vintra och pulled pork på grillen


Vår lilla valp växer och växer. Hon är hur busig som helst och sedan sover hon som en urlakad trasa, gärna i mattes knä. Vintra fightas friskt med de äldre illrarna. Ännu får hon spö, den lilla nacken är full med små sårskorpor, men med tanke på hur orädd hon är skulle det inte förvåna mig om hon hamnar högst i rang så småningom.

J och jag jobbar hårt med att uppfostra lilltjejen. Hon är ganska duktig, men när hon är på sitt mesta bushumör glömmer hon allt hon lärt sig. Igår satt jag och jobbade vid datorn. Efter att ha lekt illerkillarna trötta rusade Vintra fram mot mina fötter, nafsade och sprang några steg bakåt. Det var så tydligt att hon sa "kom och lek matte!". Om och om igen försökte hon, men jag var koncentrerad på jobbet. Tillslut klättrade hon upp i knät och bet mig i fingret!

Igår for jag till Skebo kött och införskaffade ett kilo benfri fläskkarré av finaste slag. Planen var att äntligen laga "pulled pork" - långlagad gris med tex-mex-kryddor. Jag hade hittat ett recept på hur man tillagar pulled pork på grillen och det lät ju intressant.

Nu ska det erkännas att min grisbit inte blev helt perfekt även om den blev mycket god. Jag hade svårt att hålla grillen lagom varm. Antingen slocknade den eller så blev den tokvarm och kryddorna brändes. Nästa gång tänker jag röka köttet i ABU-röken och sedan färdiglaga på låg temperatur i ugnen. Dessutom tror jag att en ännu större köttbit, kanske två kilo, hade varit bra för att få rejäl saftighet i resultatet.

Pulled pork på grillen
1 kg benfri fläskkarré
2 tsk fänkålsfrö
2 tsk senapsfrö
2 tsk spiskummin
1 msk anchochili
1 msk starkt paprikapulver
1/2 tsk chiliflakes
2 tsk salt
Blötlagda flakes av hickoryträ eller äppelträ

Mortla samman kryddorna. Torka av köttet och gnid in med kryddruben.

Värm en klotgrill med inte alltför många briketter, tills det glöder ordentligt och en grå yta bildats på kolen. Skjut kolen åt sidorna. Lägg på träflakes och stäng locket, men behåll spjällen öppna. När värmen är ca 130 grader läggs köttet in. Det ska grillas indirekt, inga briketter rakt under.

Min bit blev färdig på en timme, men om man lyckas hålla den låga temperaturen och fyller på med mer kol och spån då och då ska köttet egentligen lagas under flera timmar, sista timmen insvept i aluminiumfolie.

Pulled pork njuts med barbequesås, t ex i hamburgerbröd med coleslaw, eller i pitabröd/tortilla med grönsaker. MUMS!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo boken var bra, men del 1 i serien är bättre.

http://smaskelismaskens.blogspot.com/

Fröken Dill sa...

Perfekt med bra boktips.
Här ska läsas!
Hälsar fröken Dill