fredag 12 augusti 2011

Sött, sa fröken Dill


Detta inlägg ska inte handla om en viss illervalp...

Jag bloggar ganska sällan om söta saker. Jag är ingen godisråtta, väljer hellre salt än sött, hellre en förrätt än en efterrätt. Av min mamma har jag ärvt att vi ryser av obehag vid tanken på sju sorters kakor som man var TVUNGEN att proppa i sig när den äldre generationen bjöd. Och sen kom gräddtårtan...

I vilket fall, ska det vara sött så ska det vara litet och vansinnigt GOTT. Här får ni därför recept på sommarens bästa söta, små petit choux-bakelser med punchkräm och jordgubbar.

Minibakelser med jordgubbar, 40-50 st

3 dl vatten
100 g smör
120 g mjöl
3 ägg

175 g färskost
3 msk flytande honung
6 cl punch

jordgubbar
pudersocker

Sätt ugnen på 200 grader. Koka upp smör och vatten tills smöret smält helt. Vispa i mjöl. Låt smeten svalna lite och rör sedan i äggen, ett efter ett.

Spritsa degen i små toppar på bakplåtspapper på en plåt.

Grädda i 30 minuter tills petit chouxerna känns lätta. Låt svalna på galler.

Rör ihop färskost, honung och punch.

Lägg ihop bakelserna med uppskuren petit choux, punchkräm och jordgubbar. Sikta över pudersocker och servera direkt!




2 kommentarer:

Delikata Recept sa...

Läckra bakelser! Men jag är precis som du, hellre förrätt än efterrätt :)
Men ibland kan det absolut vara gott med en kaka eller nått annat söt.

Anna sa...

Hihi ja kakkalas har man varit på många när man var liten ;-) Inte heller godisråtta men dessa verkar smaskiga!