tisdag 23 augusti 2011

Chips från den egna skörden


Jag har köpt en mandolin. Efter att ha konsulterat nätet förstod jag att mandolinen från Kyocera var "bäst i test". När jag kom till butiken var det dessutom 100 kronors rabatt på det fina köksverktyget.

Mandolinen visade sig vara galet bra. Jag kunde knappt sluta skiva. Många skivor blev det...

När man nu har köksträdgården full med fina rotfrukter och möjlighet att skiva väldigt tunt nästan MÅSTE man testa att göra egna chips.

Jag skivade upp rödbeta, gulbeta, kålrabbi, rättika, rotselleri och morot i tunna skivor. Lät dem torka på hushållspapper och friterade i smakneutral rapsolja. Det gäller att passa för det bränns lätt.

Chipsen åts med flingsalt och var verkligen galet goda. REKOMMENDERAS!!!

11 kommentarer:

Åsa sa...

Wow! haha, ja du ser, en mandolin förgyller tillvaron så mycket :) Det ser ut som världens godaste chips! Kanske ska jag testa av den lilla biten kålrot jag har kvar...

Länge leve mandolinen ;)

Martina sa...

Hade också tänkt göra egna chips till helgen. När du skivade morötterna, gjorde du det på längden då?

Ann-Louise sa...

Jag har hållit utkik efter en mandolin på loppisar i evigheter men har inte lyckats hitta nån. Jag kanske får bege mig till typ Åhlens helt enkel för det verkar vara ett grymt verktyg att ha i köket.

Fröken Dill sa...

Åsa; det verkar som att alla rotfrukter blir bra som chips!
Martina; självklart på längden.
Ann-Louise; köp inte en billig på Åhlens - Det gjorde jag och den var helt oanvändbar. Lägg till en eller två hundralappar och få ett bra redskap istället.
Rekommenderar fröken Dill

Red Scream sa...

Hehe, antar att det är samma sak som när man köper sin första mixer, då ska _allt_ mixas! :-)

Anna sa...

Härligt! Då är det bara att införskaffa sig en bra mandolin :-)

Mårtenssons kök sa...

Något av det bästa som finns är nya inneboende i köket:) Synd bara att skåpen blir fyllda så snabbt...

Therese sa...

En mandolin är verkligen en lifesaver. Snygga chips!

tina sa...

Så himla vackert! Ibland är mat konst!

Fröken Dill sa...

Ulf; just det, hade nästan glömt, det var smothies, soppor och såser i parti och minut!
Anna; Mycket bra idé!
Mårtenssons; det är en av de saker jag svårgillar med mitt sommarhus - det finns MASSOR med plats i köksskåpen!
Therese; tack!
tina; motljus och tunna krinkliga chips i olika färger, ibland har man flyt! Bilden är tagen i eftermiddagsljuset på jobbets ljusa WC/duschrum!

Unknown sa...

En dum fråga - hur lång tid friterar du? 1 min? Testade att fritera langos häromdagen och den blev stenhård.