onsdag 10 augusti 2011

Självplock 2011


Det finns grönsaker som jag älskar, men som helt enkelt är för utrymmeskrävande för att odlas hos mig. I min köksträdgård är varje kvadratcentimeter mödosamt återerövrad från Roslagens karga och steniga natur.

Den absoluta favoriten bland alla grönsaker är nog kronärtskocka. "Grönskaslandets krona" blir inte så stor i Sverige, men smaken är det verkligen inget fel på. Dessutom vet jag sedan tidigare trädgårdar, att den faktiskt är lättodlad, förutsatt tidig plantering (jan-feb) och rejält med plats (1 m2 per planta). Mälardalen var, om jag minns rätt, en storproducent av den goda grönsaken förr i tiden.

Av kålväxterna odlar jag inte de större varianterna; vit-, röd-, savoy-, blomkål, broccolo eller broccoli. De tar för stor plats och i min trädgård är både jordloppor och kålfjärilar/kålmal problem.

För oss som har trånga odlingsutrymmen finns det en underbar uppfinning - självplock!!!

Gårdagens skörd på självplocket var kronärtskockor, broccoli och purpurkål.

Majsen var ännu inte mogen, en eller ett par veckor till, sa trädgårdsmästaren.

Majs är underbart gott, men den odlar jag inte heller. Majsplantor är vindpollinerande vilket innebär att MÅNGA plantor måste odlas tillsammans. Försök med ett mindre antal ger dåligt utbyte eftersom många helt enkelt inte blir pollinerade. En hel åker är idealet och en sådan tänker jag definitivt INTE gräva upp.

3 kommentarer:

Remsan sa...

Jag har utrymme i min trädgård att odla en del, men just nu inte tillräckligt med tid att sköta om odlingarna. Självplock tycker jag är ett utmärkt alternativ. Betydligt trevligare än grönsaksdisken på Coop ;-)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Fint inlägg! Jag odlar kronärtkocka i min köksträdgård, men vet du?...Jag har aldrig ätit någon. Jag tycker de är så vackra när de blommar ;-) Så de som skall ätas köper jag!

Ha det gott / Tyra

Fröken Dill sa...

Remsan; det låter smart. Odlingen ska vara ett nöje!
TYRA; Ja de är verkligen stiliga på alla vis, blomman är fantastisk!
Hälsningar från fröken Dill