torsdag 18 augusti 2011

Herr Grönlund


Jag vet inte riktigt varför jag blev så besatt av att odla, och då helst ätbart.

Jag är i och för sig uppväxt med mammas trädgårdsland och sommarbesök hos moster Edit som hade en fantastisk köksträdgård vid sitt hus i Kalmar. Mormors mamma och pappa var ju också självförsörjande bönder på en stor gård i Småland. Släktgården såldes när jag var liten, jag har få egna minnen, men min mammas berättelser om alla somrar i Harby fanns kvar.

En av mina favoritböcker under uppväxten var "Linnea planterar".

En annan bok som säkert påverkat är bilderboken om Herr Grönlund. Det är en härlig historia som börjar med att herr Grönlund hugger ner busken framför fönstret så att hans frus tomatplanta ska få mer ljus. Sedan blir det bara mer och mer odling och den tar så småningom helt över hyreshuset där herr Grönlund bor. Ett stadsjordbruk är fött!



Så långt har det inte riktigt gått med mina odlingar, men om jag får hålla på några fler år kanske...

Hur är det med er läsare, har ni några böcker som påverkat er?

4 kommentarer:

Anna sa...

Åh vilken fin och söt bok! Den har jag faktiskt aldrig sett tidigare. :-)

Ingen Vanlig Tina sa...

Vilken underbar och rar bok om Herr Grönlund! Jag vill hitta den och läsa! :)

E sa...

För att nämna några barnböcker; Absolut Linnea planterar för min del också (fast jag planterar knappt något nu längre...)! Samt Momo, och Hjältar och monster på himlavalvet.

Fröken Dill sa...

Anna och Tina, den KAN vara utrotningshotad... Det finns väl en gräns för hur länge biblioteksböcker för barn håller?
E; Momo och kampen med tiden är en självklar favorit även hos mig och jag brukar tänka på de där grå tidstjuvarna när jag stressar för mycket på jobbet. Hjältar och monster på himlavalvet har jag i mina samlingar, men jag minns den allra mest som radioföljetong. Underbar!
Tycker Dillen