torsdag 11 augusti 2011

Kitchen garden bloggers


Jag är så stolt!

Jag har blivit medlem i Kitchen garden bloggers! Ett svenskt nätverk för oss som odlar ätbart.

Jag har lite svårt att säga om odlingsintresset eller matintresset kom först för mig. Jag växte upp med spännande mat, allt från italienskt till indonesiskt, boken "Linnea planterar" och den underbara (men bortglömda?) "Herr Grönlund". Mamma odlade köksväxter hemma i villaträdgården och min släkting moster Edit, som vi hälsade på varje sommar, hade en fantastisk köksträdgård i Kalmar.

När jag var nitton tjugo flyttade jag ihop med snälle M. Första året blev det alldeles för många kryddväxter i en specialbyggd hylla som jag designat själv, nästa år svämmade balkongen över av plantor, men sedan kom vi på att M:s pappa ägde en outnyttjad trädgård. Jag köpte ett billigt växthus från en arbetskompis och sedan började vi ODLA.

Sedan dess har flera trädgårdar passerat genom mitt liv.

Den jag har nu, svårbemästrad i det inre, steniga Roslagen tänker jag behålla. Redan börjar den genom mödosamt slit, med stor hjälp av grävhjälten J, bli väldigt fin.

2 kommentarer:

J sa...

Vem är det som gräver i den steniga roslagska naturen? Inget blogginlägg om din spadhjälte minsann. Typiskt!!

Fröken Dill sa...

Skriv något själv då, komplett med hjältegloria, din storgrävare!
Pussssk