fredag 19 augusti 2011

Det är SYND om fröken Dill


För några dagar sedan, när jag som vanligt stressade med alltför mycket matlagning och andra projekt samtidigt (fritering av grönsaker, kokning av kronärtskockor, plantering av förodlade kålplantor, tillverkning av regnrock och grillning) lyckades jag trampa på en glödande grillbrikett. Fantastiskt klantigt! Ned med foten i regnvattentunnan omedelbums och så rejäl rengöring av skadan förstås (jag tog en skvätt 40% likör som fanns kvar i skåpet).

Under några dagar var det inte några större problem, men imorse när jag skulle ta bilen till ett viktigt möte hade brännblåsan växt till ägghalvsstorlek och gjorde rejält ont. Jag var verkligen TVUNGEN att åka till stan så det var bara att stoppa i sig värktabletter, förbinda foten och bege sig iväg. Jag har sällan önskat mig en automatväxlad bil så mycket. Som bekant sköter man kopplingen med vänsterfoten. AJ!

Efter mötet tog det en kvart att ta sig de få metrarna ut till parkeringsplatsen, så jag insåg att det var dags att sluta stödja på min skadade fot.

Turligt nog låg Mörbys vårdcentral på vägen och där fick jag låna kryckor. Jag unnade mig själv en lunch-enchilada på Taco bar (usel kvalitet, men jag älskar den rätten med en passion som liknar ett skelett i garderoben). Jag satt på Taco-serveringen och laddade för färden tillbaka till byn. Skulle det funka att köra bil över huvud taget? Hur få gånger kan man växla på vägen mellan Mörby och Sättralund???

Jag tror att jag slog rekord i att köra på 4:ans växel och nu sitter jag stationär i min hängstol, med extra upphöjt fotstöd och blickar ut över hus och trädgård. En massa saker behöver göras, men det funkar inte just nu...

Finns det någon som vet hur länge det tar innan brännblåsor börjar gå ner?

13 kommentarer:

Martina sa...

Usch då vilken otur!

Anna sa...

Ajajaj - kan känna hur ont det gör! Hoppas det går över snart!

Kim sa...

Hmm, jag är dålig på vård-tips, men jag kan iallafall säga krya på dig!

Postgårdsromantik sa...

Det ÄR synd om Dig fröken Dill! Vi har dessvärre ingen aning om hur lång tid en läkning kan ta - bara att det sannolikt kommer att kännas LÄNGRE än vad det egentligen ÄR. :-D

Hoppas det går över snart!
/Lenba och Anders

Annika sa...

Stackare! Så ont det måste göra. Jag vet inte mycket om brännskador. Fick du ingen rådgivning på VC?

Skogseva sa...

Upptäckte just nu via en annan blogg att fröken Dill återuppstått - välkommen tillbaka till livet!
Stackars du och stackras din fot, har du försökt att ta dig fram med kryckor, det brukar fungera. bilkörandet är ju däremot ett aber. Det bästa är väl att skaffa en privatchaufför, tror
Eva

karin - trattoria sa...

usch det låter ju inget vidare, hoppas den går ner snart!

mumsfillibaba sa...

Stackars dej!! Maximal otur! Tyvärr har jag dålig erfarenhet av så stora brännblåsor. Hoppas den försvinner snart så du slipper byta bil!:)

Fröken Dill sa...

Tack snälla alla!
Fortfarande har jag en stor blåsa, men möjligen känns det lite bättre idag. Igår lyckades jag med J som chaufför ta mig till en födelsedagsfest och sådant piggar ju alltid upp! Nu har J åkt tillbaka till asfalten och jag får nöja mig med illrarnas, en massa böckers och radions sällskap. inte helt fel! Allt är lugnt i byn och nu har vi dessutom fått solen tillbaka.
Hälsar fröken Dill med foten i högläge

tina sa...

Det gör ont under mina fötter bara av att läsa! Hur mår du nu? Kram vetja"

tina sa...

Förresten! Efter att ha läst i Miss Meisters kmmentarsfält vill jag bara meddela att jag hemskt gärna skulle hälsa på dig ute i spenaten!
:-D

Mårtenssons kök sa...

Ajamen, snacka om otur... attans vad ont det måste gjort!
Nu är det visserligen lite sent på det och kanske din skada var för stor men något som är vansinnigt bra när man bränt sig är Aloe Vera eller Tee Trea oil. Båda hjälper och svalkar så skönt.

Fröken Dill sa...

Kul Tina, ni är sååå välkomna, nästan närsomhelst när jag/vi är på plats! Det är vi de flesta helger, i alla fall jag. Någon gång fram emot hösten har J dessutom lovat att bjuda på hemlagade korvar och med tanke på hur goda de brukar bli är det ett tips. (Tjatar på honom att gästblogga om sina korvar, men ännu utan resultat...)
Mårtenssons; tack för omtanke och behandlingstips är bra för ännu har brännblåsan inte läkt även om det känns lite bättre.
Hälsar den stackars Dillen