torsdag 1 januari 2009

Det nya årets första dag...

Jag hann inte med några nyårslöften igår, men OM jag haft några hade de nog varit att njuta så mycket som möjligt av mat och dryck i gott sällskap under 2009. (Och träna lite mer så att det inte får elaka konsekvenser...)

Året har börjat bra med sovmorgon följt av slömat framför DVD:n. Ostmackor, färskpressad blodapelsinjuice och scramblade ägg (landet-bonden Bosses ägg!!! Tack snälla systern).

J höll för näsan och såg misstänkt grön ut (påstod sig blivit tvångmatad med vin igår...) när jag kokade en fond på alla skaldjursskal från nyårsmiddagen. Det luktade pyton, men jag tror att vi båda kommer att njuta av resultatet under det nya året.
För kokning av skaldjursbuljong tar man skal av t ex hummer, havskräftor och räkor. Koka i i vatten som täcker skalen i 30-40 minuter. Sedan tas skalen upp och vätskan reduceras till lämplig koncentration. Förvara buljongkoncentraret i små förpackningar i frysen. För att förädla det vidare för t ex en fisk- eller skaldjurssoppa kokas det med vitt oekat vin, morötter, purjo och lök, kanske lite tomatpuré, aningen dragon och ev cayennepeppar.

Innan vi visste ordet av var det dags för J:s pappas födelsedagsfest (68 år 1 jan 2009). Vi åkte västerut, träffade släkten och blev bjudna på den godaste lammfiol, pot.grat. (potatisgratäng), fin sallad med fantastisk citronsmakande raps- och linolja, färska baguettbitar med riktigt smör, "det godaste" enligt J:s lillebror, och en riktigt smarrig tårta (konstigt nog samma som MIN mamma brukar bjuda på...).

Festens mittpunkt var, förutom födelsedagsbarnet, den bedårande 3-månaderstjejen S - J:s brorsdotter. Vilka söta tjocka kinder och vilket leende. Tänk att när man är i den åldern är ALLT konstigt och underbart! Om hon mötte en marsmänniska skulle det inte vara underligare än allt annat. Och jag är nästan säker på att hennes leende skulle charma även en utomjording!

Jag kan bara säga att det nya året har börjat bra. Imorgon ska jag åka skridskor med E:s barn!

Inga kommentarer: