torsdag 8 oktober 2009

Pytt är pytt


Nej, förresten, pytt kan ju varieras i det oändliga! Det är bara att lägga i det som finns hemma. Igår blev det en vegetarisk variant utan potatis, men med rotselleri, palsternacka, champinjoner, rödlök, squash och morot i tärningar som stektes i smör. Några skurna vitlöksstänger blandades också i. För att korta stektiden är det smart att låta pytten gå färdigt i 200 graders ugn ca 10 minuter. Om man har en stekpanna som tål ugn kan den stoppas in hel och hållen i värmen för att spara disk. Kryddorna till gårdagens pytt var salt, peppar och worcestershiresås. Vi åt pytten till möra lövbiffar och färskost rörd med riven pepparrot.

Mitt allra bästa pytt-minne är när min mamma hade rester av pastrami och grillad kyckling. Tillsammans med stekt potatis, lök och kanske några andra ingredienser blev det en väldigt god pytt. Eftersom det var min mamma som lagade den strösslade hon säkerligen på hackad persilja och tärnade tomater vid serveringen.

Gårdagens förrätt var värdens enklaste soppa:

Brysselkålsoppa
Brysselkålhuvuden ansas och klyftas varefter de mjukkokas i en god buljong. Soppan mixas med mixerstav och smakas av med salt och peppar. Om man vill kan man ha i en liten skvätt grädde men det är inte nödvändigt.

4 kommentarer:

Therese sa...

Ja verkligen! Jag fick min spade till när jag köpte stenen på Bagaren och Kocken, men man kan säkert hitta en sån lite varstans. Trevligt inlägg om brysselkål, jag har letat efter alternativa användsningsområden för dem :)
Hälsn. Kricke Krok

Anders Öhman sa...

Pytt är så himla gott och perfekt när man ska rensa kylen.
Soppan ska verkligen provas.

Anna sa...

Enkelt och gott! :-) Pytt kan ju varieras i det oändliga. Jag gillar också hackad persilja till sist, det ger den där lilla extra "piffen"!

Pialotta sa...

Pytt är jättegott och bra för man kan lägga i precis som man själv gillar.. rester och så:-)

Jo du tekakor kan man visst baka själv och är dessutom mycket godare än de köpta:-)
Testa får du se.
Ha de gott/Pialotta