tisdag 13 oktober 2009

Bästa långkoket - Boeuf Bourgignone


En av de allra godaste köttgrytorna, om ni frågar mig, är Boeuf Bourgignone. Faktum är att jag en gång för länge sedan blev bjuden hem till en kille på just denna rätt och blev kvar i hela sex år! Då förstår ni vilken gryta jag talar om. Särskilt god blir Boeuf såklart om den lagas på kött med ben. Bourgognevinet Bourgogne Rouge Pinot Noir är inte alls särskilt gott att dricka, men passar utmärkt i grytan.

Boeuf Bourgignone
2 kg oxkött med ben, t ex högrev
1 flaska rött vin, t ex bourgogne
2 tsk timjan
4 lagerblad
Vit- och svartpeppar
Några kryddnejlikor
4 klyftor vitlök, krossade
1 purjolök
150 g rökt sidfläsk
15 små gula lökar
3 morötter
10 champinjoner
5 soltorkade tomater
2 msk tomatpuré

Bryn köttbitarna runt om i smör så att de får rejält med färg. Häll på vin och vatten så att det täcker. Koka upp och skumma av. Lägg i kryddor och purjo i bitar. Koka 1 timme. Ta upp köttbitar och skär bort köttet från benen. (För att det inte ska bli helt sönderkokt). Lägg tillbaka benen och koka ett par timmar. Ju längre desto bättre! Sila buljongen.
Fräs sidfläsket. Lägg ner i buljongen. Halva champinjonerna, skär morötterna i rätt stora bitar, skala smålökarna och bryn allt så att det tar färg. Lägg ner i grytan tillsammans med oxköttet och de soltorkade tomaterna. Smaka av med tomatpuré och ev extra kalvfond från flaska.
Koka tills lök och morötter blivit lite mjuka men ändå har rejält med spänst kvar. Om man vill ha en simmigare konsistens kan man reda grytan med lite idealmjöl utrört i vatten. Servera med nykokt tagliatelle eller pressad potatis.
Boeuf blir bara godare om man sparar den i kylskåp några dagar och rätten går också utmärkt att frysa. Räkna med avundsjuka sniffningar från dina arbetskompisar när du värmer din låda med Boeuf till lunchen!

7 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Mums och tack för receptet! Det ska definitivt testas till helgen på det fina naturbetesköttet från en av gårdarna här i grannskapet. Hälsningar Mimmi

Susie i köket sa...

Mmm, vad gott. Känner att det är dags att damma av gjutjärnsgrytan nu:)

Nybergs Värld sa...

Jag gillar också Boeuf Bourgignone, perfekt höstmat! Ska definitivt prova det röda vinet till!

Nybergs Värld sa...

...Sen är den ju riktigt god som matlåda:)

Anna sa...

Har fortfarande en stark längtan efter rätten sen Julie&Julia :-) Perfekt en mörk och kall höstkväll!

Frida sa...

Klart man faller pladask när man blir bjuden på sånt, mat som tar timmar att laga - det är äkta kärlek det!

Fröken Dill sa...

Mimmi; det är verkligen en tacksam rätt om man har fina köttben.
Susie; antingen vi vill det eller inte så har grytsäsongen kommit!
Linda; Vinet är perfekt i grytan men drick gärna något annat vin till, i alla fall om du har vinsmak som jag, och gillar lite kraftigare rödvinssmaker.
Anna; jag har inte sett filmen ännu, men det ska jag!
Frida; jag blev rätt imponerad av en 23-årig kille som hade lagat Boeuf till mig!
Hälsar fröken Dill