tisdag 8 december 2009

Hålla hungern borta-gott


Vi äter oftast middag rätt sent, eftersom antingen jag eller J vanligen inte kommer hem från jobbet förrän runt sju- till åttatiden. Då behövs något litet att äta för att hålla hungern borta. Jag har haft lite olika favoriter, men just nu har jag helt snöat in på kaviarmackor. På bilden (lånad) ser ni en extrautrustad variant med ägg och gräslök. Här hemma blir det oftast julknäcke med lite bregott och kaviar.

Kaviar, typ Kalles är en sådan där produkt som jag förstår innehåller en massa otäcka tillsatser. Hur kan en fiskprodukt annars hålla sig så bra? Men när det gäller kaviar vill jag INTE VETA. Jag älskar kaviar av födsel och ohejdad vana. Rör inte min kaviar!

Vad har ni för knep för att hålla hungern på avstånd innan middagen är klar?

14 kommentarer:

Therese sa...

En avocado med lite salt och peppar gör susen! :)

Lilla Pricken sa...

Oliver är ju aldrig fel. Eller några crostini med tapenade innan helgmiddagen står på bordet...

Stefan sa...

Man kan vända på middagsrutinen och köra lite ost-o-vin-o-kex, typ medans man lagar den ordinarie middagen. Istället för ostbricka efteråt.

Sen skadar det ju inte att komplettera med Lilla Prickens förslag, oliver.

Elin sa...

Nötter i alla dess former!

Mikkan sa...

Jag kör ofta Krickes modell med avocado, eller blandade nötter. Har också ibland ett kokt ägg med till jobbet. Om det är en dag som behöver lite lyx går jag förbi Blueberry Lifestyle. :)

Martina sa...

Det blir nötter för mig och morot för lilltjejen!

Skogseva sa...

Är vi riktigt hungriga och absolut inte kan vänta på middagen är det små crostinis i påse och färdig chilitapenade som blir räddningsplankan. En snabb- och latvariant som är perfekt!

Unknown sa...

Jag tärnar lite vanligost tex Grevé, ta Gruyère eller Appenzeller om du vill lyxa men det behövs faktiskt inte! Lägger osten på en tallrik och häller på en god olivolja och sen några ordentliga varv på svartpepparkvarnen. Gott.

Anonym sa...

Ägg och kaviarmacka är totalt underskattat! Annars tycker jag att yoghurt med lite flingor brukar göra jobbet ganska bra. En del norpande på julskinkan blir det också ibland förstås :-)
Kram Karin

Kalle B sa...

Alltid uppfriskande med en person som förstår att njuta av smör (eller Bregott) under den politiskt inkorrekta kaviaren. Gôtt är vad det är!

Fröken Dill sa...

Tack för alla tips!
Kricke; avocado är toppen. jag har börjat äta dem till frukost också, inte dumt!
Lilla Pricken; oliver i hel eller mosig form är ALDRIG fel (möjligen tidigt på morgonen förresten...)
Stefan; Bra, varför ska man äta ost när man är mätt, mycket bättre att njuta av den när man är hungrig!
Elin; fröken Dill är också nötoman!(men det ska vara pinfärska nötter.)
Mikaela; äta ett lite mer rejält mellanmål på jobbet är nog inte så dumt, måste kolla upp det där Blueberry L.
Martina; morot är dessutom bra för matsmältningen har jag hört.
Eva; färdigköpt är absolut rätt i detta läge.
Kristin; osttärningar, YES!
Karin; ingen naturell yoghurt för fröken Dill, däremot gärna ett bett på god julskinka (med senap).
Kalle; självklart ska det vara smör eller "nästan-smör" i form av Bregott, något annat går inte!
Tycker fröken Dill

Unknown sa...

Kafékommissionen sågade Blueberry Lifestyle!
http://www.pastan.nu/ataute/kafekommissionen-blueberry-lifestyle-1.958524

Jag bryr mig inte heller det minsta om vad som finns i kaviaren, jag älskar den ändå! Det måste vara smör under, sen gärna ost på och några tomatskivor. Jag bor med en kaviarhatare, hon haaaatar kaviar och börjar göra svåra miner så fort tuben tas ur kylskåpet. Sen måste jag hålla mina smörgåsar långt bort från henne, larvigt.

Fröken Dill sa...

Oj, det är nästan så att man tycker lite synd om "Blåbäret"!

Konstigt att inte gilla kaviar. Vi har det tvärtom, när en av oss tar en kaviarmacka måste den andra också ha. Fast J äter den gärna på tortillabröd. Det tycker jag är lite konstigt.
Hälsar fröken Dill

Unknown sa...

Ja, tortilla var lite konstigt! Min far tycker om kalla pannkakor med kaviar...