söndag 6 december 2009

Sent på kvällen-lyx


Ute är det grått, grått, men jag hade en bra anledning att fira; en oväntad liten löneförhöjning. Efter lördagens pepparkaksbak med mina syskonbarn och glöggkalas hos några vänner kom vi hem till en lyxig sen supé. Vad väljer ni om ni får välja vad ni vill? För mig är champagne givet och egentligen vill jag nog allra helst ha oston till. J var ändå mer inne på löjrom och löjrom fick det bli, härliga små guldkorn från Kalix på frasstekta rårakor. Champagnen, Launois kommer i en otraditionellt formad flaska, men den är mycket god och även om all champagne är dyr tycker jag att denna tillhör de mer prisvärda. Den var absolut godast i en champagneprovning som jag var på för några år sedan.

Rårakor till löjrom (detta är nog det enklaste receptet på bloggen)

Potatis
Salt och peppar
Smör

Skala och riv potatis grovt. Lägg på hushållspapper och tryck till för att få bort lite av vätskan. Hetta upp en panna med smör. Klicka i potatisrivet i små högar som plattas ut. Stek rårakorna tills de blir gyllenbruna och frasiga. Servera genast med gräddfil, löjrom och hackad rödlök.

9 kommentarer:

Anna sa...

Åh vad lyxigt och gott det ser ut! Jag älskar champagne. Jag läste om en fransk gammal dam som blev långt över 100)som överlevde den som köpt hennes lägenhet (så han kunde få den när hon dog, låter hemske men det finns sån rutin i Frankrike) brukade dricka 2 glas champagne varje dag ;-)

Grattis till löneförhöjningen! :-)

Annika sa...

Grattis till löneförhöjningen! Denna champagne är även jag mycket förtjust i. Och rårakor med löjrom är verkligen något av det godaste som finns. Det fick vi som förrätt hemma hos goda vänner förra lördagen. Vilken lyx!

Anna B sa...

Grattis till löneförhöjningen! Bra att fira sina framgångar, det blir roligare så. Löjrom och rårakor= drömmat

Elin sa...

Rårakor med löjrom är fantastiskt, tack för påminnelsen, det måste vi göra någon dag! (och grattis till mera lön!)

Mian sa...

Grattis till löneförhöjningen!
Ostron har jag aldrig ätit, men jag är nyfiken på hur det smakar.
Löjrom är läckert. Gärna med råraka eller en liten Västerbottenpaj.

Anders Öhman sa...

Gillar också denna härligt friska, strama och mineraliga champagne. Dock har du fel länk till Systembolaget. Den champagne du har på bilden kostar 329 kronor och hittas här: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7329&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%3aFrankrike+-+Champagne%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a

bagerskan sa...

Du har väl inte missat Bagerskans julkalender?
Fylld med recept, tävlingar och julpyssel...!

www.bagerskan.se

Kram Karin

Skogseva sa...

En löneförhöjning är väl ett utmärkt skäl att dricka champagne och äta löjrom! Vi brukar fira på samma sätt men vi väljer oftast att göra en toast...

Fröken Dill sa...

Anna; 2 glas champagne om dagen låter toppen, det skulle passa mig!
Annika; vilka BRA vänner!
Anna; det var ingen jättestor peng, men ändå (och J som har en lärarlön suckade, lätt avundsjuk).
Elin; Alltid trevligt med lite uppskattning på jobbet och visst är rårakor och löjrom en optimal inledning på en middag?
Mian; skickar böcker idag! Ostron smakar som havet, tycker jag. Prova vet jag! Västerbotten var heller ingen dum idé!
Anders; du har helt rätt, men enl hemsidan finns bara 295kr varianten på Lindhagensystemet och jag tror bara att jag betalade 295 kr. Vinrea?
En kalender, KUL. Jag ska genast öppna lucka 7!
Eva; toast fungerar också.
Hälsar fröken Dill