fredag 11 december 2009

Nobelmiddag




Idag är jag aningen trött efter en mycket lyckad egen nobelmiddag. J hade riggat så att vi kunde titta på nobelmiddagen i stadshuset på storbildskärm medan vi lagade maten. Vi hann faktiskt både laga och äta vår galameny medan sittningen i stadshuset pågick.

Förrätten var nästan allra godast. När man satte kniven i den getostiga pajen var innanmätet alldeles rött av rödbeta. Ett perfekt tillbehör till skaldjuren som mådde mycket bra av att ha fått tryffeldressing på sig. Ankan var den rätt jag tyckte allra bäst om när vi lagade mat på F12 tidigare i höstas och den blev nästan lika god denna gång. Nobelglassbombens kombo med choklad och lingon fungerade bra, men nästa gång ska jag komplettera med ett lager fin vaniljglass också. Glassdekoren var tänkt att vara spunnet socker, men tyvärr fick vi inte tag på det. Var köper man sådant?

Bilderna är lite otäcka p g a ljusbrist, men maten var mycket, mycket god! Håll tillgodo med recept och receptidéer:

Tartlett med getost och rödbeta samt marinerade pilgrimsmusslor och havskräftor med tryffelvinaigrette

Små pajformar kläddes med en deg och förgräddades i ugn.
Rödbetor skalades och fintärnades samt stektes i smör med salt och peppar. Rödbetsfräs och rejält med chèvre lades i de förgräddade pajskalen och över detta en blandning av lika delar uppvispat ägg och grädde.
Pajerna gräddades och serverades med halvade havskräftor och pilgrimsmusslor som marinerats i pressad citron, olja och lite citrusskal och sedan stekts gyllenbruna. Över skaldjuren skedades tryffelvinaigrette som bestod av tryffelolja, neutral rapsolja, champagnevinäger, salt och peppar.

Anka à l´orange med kanderade hasselnötter (recept från F12, aningen omarbetat p g a vad som fanns hemma)

2 ankbröst
Skalet från 1 apelsin, cestat
2 dl pressad saft från apelsin
1 1/2 dl kycklingbuljong
1 msk apelsinlikör
Knappt 1/2 dl strösocker
1 msk maizena
1 klick smör
3/4 dl vitt vin
Salt peppar samt champagnevinäger
Hasselnötter, gärna skalade från Coop
Kastanjepuré

Skär längsgående snitt i fettkappan på ankbrösten. Stek de snittade ytorna knapriga, utan extra fett i pannan. Vänd och stek andra sidan hastigt. Stek färdigt i ugn 100 grader till en innertemperatur på 58 grader, ca 25 minuter. Låt brösten vila en halvtimme.

Smält sockret i en kastrull tills det blir gyllenbrunt. Tillsätt färskpressad apelsin och låt koka tills sockret löst sig. Tillsätt kycklingfond och vitt vin, låt koka i ett par minuter. Smaka av med salt, peppar samt champagnevinäger. Red såsen med maizena tills den blir simmig. Lägg slutligen i skalstrimlor, smör och likör (just innan servering).

Kanderade hasselnötter: Koka en sockerlag på lika delar socker och vatten. Koka hasselnötter i sockerlag i 15 minuter. Fritera sedan gyllenbruna i smakneutral rapsolja.

Servera med kastanjepuré som rörts med smält smör, lite pressad citron, salt och peppar.

Fröken Dills nobelglass 2009

Fin chokladglass från Gelateria Italiana varvades med grovkrossade maränger i en plastfilmsklädd skål. Glassen stjälptes upp, plastfilmen togs bort och skapelsen täcktes med lingongrädde (sockrade krossade lingon rörda med muskavadosocker blandade i vispad grädde).


Efter nobelmiddagen släppte vi loss i dansens virvlar! Det vill säga jag och katterna... insvepta i borddukar, för tillfället omvandlade till galaklänningar. J hade sedan länge somnat på sitt söta öra.

14 kommentarer:

Martina sa...

Herregud vilken middag, hur orkar du!! :-) Ser mycket gott ut, trevlig helg!

Red Scream sa...

Ankan låter gott! :-)

Mikkan sa...

Förrätten ser helt fantastisk ut, kräftorna är liksom som en hyllningskör till festen, wow!

Unknown sa...

Jag undrar varför ingen lagar Nobelmidagar till mig? Ankan ser fantastisk ut, och getostpajen, det vattnas i munnen. Jag gjorde en liknande getsotpaj; http://foodmob.blogspot.com/2009/04/paskmiddag.html

Mian sa...

Vad lyxigt och gott! Jag kommer mycket hellre på middag hos dig än i Blå hallen!

Visan sa...

Ser lyxigt och gott ut!

Malin sa...

Efter idogt letande, kan det vara så att jag hittat vårt bidrag till nyårsmiddagen? Vi ska ordna förrätt och har kanske länge varit inne på carpaccio, men jag vill gärna "göra" lite mer. Den här pajen med pilgrimsmusslor men utan havskräftorna tror jag kan bli en stark kandidat!

Anna B sa...

Åh så gott! Och vackert - trots vintermörkret! Jag åt också anka (bröst med pumpasås och potatisbakelse) igår på bokcirkelns Nobelmiddag.

Viktoria sa...

Vilken fin Nobelmiddag! Jag blir alldeles sotis. (Vad åt jag själv till middag igår? Åt Stinas kyckling, makaroner och broccoli när jag småtittade på den fina middagen på teve.)

Trevig helg!

Boel sa...

Riktigt lyxigt och härligt, precis som en nobelmiddag skall vara!

Anna sa...

Åhh vad gott och elegant det ser ut! :-) Och säkert godare än den lilla fågeln som serverades på Nobelmiddagen (såg ni intervjun med Kristina Lugn hihi hon har humor!)

Helena sa...

Vilken lyxig Nobelmiddag! Allt ser jättegott ut!

KarinW sa...

Häftigt och vad duktig du är!
Jag blev extra sugen på förrätten!

Jonas sa...

Tycker att förrätten låter intressant. Jag har dock några frågor: Hur länge marineras pilgrimsmusslorna och var hittar jag champagnevinäger?
Liknar champagnevinäger vitvvinsvinäger?