lördag 26 december 2009

Viltpaté med havtornscumberland


Nu har vi verkligen firat jul ordentligt, på julafton med J:s familj och på juldagen med min. Det har avnjutits julbord, julgodis, nubbar, jultomtar, tindrande barnaögon och julklappar i massor!

J:s och mitt bidrag till de båda julborden var Henrik Franckes italienska viltpaté med Anna Billings havtornscumberlandsås. För en gångs skull har jag faktiskt ganska troget lagat efter andras recept. Resultatet blev mycket gott och dessutom ett lite udda inslag i julmenyn. Efter en svår jakt på hare (i saluhallen, inte skogen) hamnade rådjurs- och älgkalvskött i patén. Ett tips för framtida patélagning är att använda ugnstermometer. Vår paté kunde varit aningen mer rosa inuti, men det är finlir. Havtornscumberlandsåsen var precis sådär pikant, nästan "god-äcklig" som en riktig cumberland ska vara. Till och med min mamma som inte gillar havtorn, tyckte ändå om såsen.

Andra upptäckter eller nyupptäckter under firandet var J:s mammas fantastiska örtsill - alldeles knallgrön, löjrom från Kalix och kaviargrädde, hemgravad smörig lax med hovmästarsås, långkål och stjärnanisinlagda gulbetor, hemlagad julsenap och saftig skinka, min systers "vanliga" julsallad och en NY med bl a selleri och parmesanost, testning av dopp i grytan (till min mammas glädje), Colombo gorgonzola, Stiltonost, hemblandad mumma, Aalborgs jubileum akvavit, J:s brors fantastiska hemgjorda kolor i år av smakerna hallon, laktrits, kaffe/kakao, mint mfl och frimurare med nybryggt kaffe.

Mina systersöner (8 och 12) blev väl kanske inte totalt utom sig av lycka att få några köksredskap och en egen kokbok gjord av mig i julklapp, men jag tror att det kan vara presenter som de har nytta av i längden och som kanske kan få dem att minnas sin moster.

Nu på annandag jul tar vi igen oss efter allt firande. Ikväll kommer vi nog att njuta av vår julklapp till oss själva - toppengoda ostar med passande drycker.

4 kommentarer:

Skogseva sa...

Det där med havtornscumberland låter intressant. Jag har ett gammalt och mycket bra recept på älgpaté som jag kanske skulle plocka fram igen..
Långkål har jag ätit sedan jag var barn eftersom mamma var halländska och tog den mattraditionen med till Skåne.
Dina systersöner kommer säkert så småningom att uppskatta kokboken - lite mer uppmuntran till matlagandet behövs kanske i någon form?
En trevlig fortsättning önskar
Eva

Ulla sa...

*smask smask* *slurp, slurp* Jag hoppas det är ok att jag smakar på både det ena och det andra goda som du frestar med!
Kul att du gillade min blogg. Du är alltid välkommen tillbaka! Önskar dig en skön söndag

Anna B sa...

Låter som ett läckert julbord, och vad roligt att havtornscumberlanden motsvarade förväntningarna, fröken Dill! Vi var ganska få i år och dukade upp ett förhållandevis enkelt julbord. Långkål gjorde jag förstås, på ett lite annorlunda vis...

Fröken Dill sa...

Eva; bra patérecept är guld värda! Själv är jag inte så mycket för lever, men det finns ju många patéer som inte innehåller det.
I och L höll i alla fall masken och häromdagen ringde L från landet och berättade att de höll på att laga Thaicurry från kokboken!
Ulla; toppenkul, god mat är till för att ätas!!!
Anna; Spännande! Havtorn är inte dumt.
Hälsar fröken Dill