tisdag 15 december 2009

Gravlaxlindad sej på bädd av spetskål


Jag har tidigare skrivit om hur lätt det är att grava egen lax och framförallt hur gott det blir. Här kommer favorit i repris:

Gravad lax
1 kg laxfilé från den tjocka delen av firren skärs i 2 bitar. 3 msk salt, 4 msk socker och 2 tsk grov- och nymalen vitpeppar blandas och fördelas på köttsidorna av laxen. Laxbitarna läggs ihop, med köttsidan inåt och 1 dl hackad färsk dill mellan. Paketet läggs i en plastpåse och får stå i kylskåp med en tyngd över i 2 dygn. Vänd påsen ett par gånger. När gravningen är klar skrapas laxbitarna av, förpackas i plast och fryses i minst två dygn.

Nu har vi gravat en stor bit lax som ligger i frysen i väntan på julen. Fast naturligtvis har vi inte kunnat vänta utan redan njutit av gravlaxmackor och gravlax med kokt potatis. Ljuvligt gott med hemlagad hovmästarsås.

Igår lagade J en annan enkel, snygg och mycket god rätt med gravlax och en del av all den sejfilé som Årstiderna överhopat oss med hela hösten.

Gravlaxlindad sej på bädd av spetskål

Spetskål, strimlad
Purjolök, finskivad
Skal och saft av citron
Sejfilé eller annan vit fisk
Gravad lax
Salt och peppar
Blanchera spetskålen genom att hälla kokande vatten på den. Varva i en ugnsform med purjolök. Salta, peppra och smaksätt med citron. En bit saltad och pepprad sejfilé läggs ovanpå kålbädden insvapt i tunna skivor gravad lax. Baka i ugn 200 grader, ca 15 minuter, tills sejen är nätt färdig. Servera med kokta små fina potatisar och en senapssås av gräddfil blandat med Gravleijs senap.


J lagade maten medan jag kämpade med min klänning för jobbets julfest med 1700-talstema. Tanken är att min balklänning från studenttiden ska sys om till en elegant 1700-talsmodell. Inte helt lätt, och framförallt tidsödande har jag upptäckt...

6 kommentarer:

Anna sa...

Du måste ta foto på den klänningen så att vi får se! :-) Har faktiskt aldrig provat att grava egen lax men det bör jag göra! Hälsn från ett riktigt kallt Köpenhamn

Red Scream sa...

Kul med spetskål, det var länge sedan jag åt! :-)

Anonym sa...

Det där lät verkligen gott! Måste provas som helgmat här hemma :-)
Sköt om dig!

Milla sa...

Så lite så :) vaniljpulvret är alldeles underbart! Nu blev jag sugen på gravad lax...

Mikkan sa...

Lite som ett askungeprojekt det där, att sy om klänningen? ;)

Fröken Dill sa...

Anna och Mikaela; Klänningen blev bra, men en avbruten symaskinsnål i ett kritiskt läge ledde till att ärmarna inte blev optimalt 1700-taliga... I vilket fall kändes det bra att få återanvända plagget på något vettigt sätt. Inte så mycket baler numera...
Red Scream, spetskålen är fin så här års. Stilig grönsak, helt enkelt!
Karin; smart sätt att använda rester av gravad lax t ex.
Milla; jag MÅSTE lägga vantarna på det där vaniljpulvret, kanske som en julklapp till mig själv?
Tänker fröekn Dill