måndag 28 december 2009

Is och eld


Planeringen inför årets nyårsfest har början. I år ska gamla gänget vara hemma hos mig. KUL!!! Jag älskar att fixa fester! Det sker bara alltför sällan numera. Om allt går enligt planerna kommer nyårsfesten att ha temat "Is och eld". Jag tror det kan passa nu när SMHI lovar kallare väder.

Eftersom jag är värdinna kommer festen på något vis innehålla skaldjur. Som ni vet är det en storfavorit hos mig (och jag tror att gamla gänget snart lärt sig att i alla fall tolerera det...). Igår hämtade vi en JÄTTESTOR bit (innanlår) hemjagad älg hos en av festdeltagarna. Den kommer på något sätt att förvandlas till huvudrätt. Jag har en eldig idé om desserten, men är nyfiken på alla era tips/idéer om alla rätter! Viltkött i större mängder är jag till exempel inte så van att tillaga... Temperatur?, Krydding? osv?

En ständig fråga är vilka goda snacks man serverar till fördrinken (mousserande vin eller drink på mousserande vin brukar det bli). Snackset ska vara gott, men inte mättande. Svårt!

Och hur är det med era nyårsfester? Vad brukar ni äta? Finns det fler matnördar därute som redan funderat på menyn för i år under en länre tid eller är spontanidéerna de bästa?


Bilden är lånad.

6 kommentarer:

Viktoria sa...

Så nu äntligen har jag lagt till Fröken Dills kök på min länklista!

God fortsättning förresten!

Remsan sa...

Kör det i ugnen på lågtemp, 80-100 grader tills köttet har en temp på 58-60 grader. Något som är lite annorlunda till älg, men jättegott är en sås med grovkrossad vitpeppar, hackade enbär, gin, flädersaft, buljong och creme fraiche.

Birgitta Höglund's Mat sa...

Hej. Här får du en länk till mitt recept på Rådjursstek, som jag gjorde förra veckan.

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/21/ortkryddad-radjursstek/

Den blev riktgt god. Idag har jag en klassisk kantarellsås som passar fint till vilt.

Låter skoj med stor nyårsfest. Jag tar det lugnt här hemma med 80-åriga Mamma. Kul det med.
Hallonparfait blir det säkert och före nån fisk, för det älskar hon.
Rökt renhjärta med pepparrotsgrädde till vickning.
Gammaldags smaker, som både jag och Mamma gillar.
Ha en fin Nyårsafton önskar Birgitta

Unknown sa...

Snacks, en av mina mest lyckade nyårsaftnar lagade jag trerätters i svartvittema. Lågtempad ryggbiff med kulpotatis, bea och rödvinssås.
Men till snacks körde jag en dekonstruerad ost bricka. Smulad mögelost och gruyere, druvhalvor, valnötter, grovhackad fikon/dadlar strös på fat/bricka (mindre kladd med bakplåtspapper under) och sen drizzlade jag över en balsamicoreduktion. Äts med tandpetare, då hinner man inte peta i sig så myckt.

Anonym sa...

Jag har precis lagt upp min nyårsmeny på bloggen. Smakade ett supergott tilltugg till drinken i julas och det har fått följa med mig till min fördrink på nyår. Västerbottsgratinerat tunnbröd. Enkelt och sjukt gott!
God fortsättning!

Fröken Dill sa...

Viktoria; vad kul, nu har jag också uppdaterat!
Remsan; vilka bra tips, snart ska älgen in i ugnen!
Birgitta; vilken smart rådjursstek och såsen lät ju helt gudomlig. Gula kantareller ÄR fantastiskt!
Kristin; Svartvittema, KUL! och den dekonstruerade ostbrickan lät ju hur god som helst.
Karin; GOD meny!Västerbottengratinerat tunnbröd, mums!
Hälsar fröken Dill