onsdag 2 december 2009

Supersnabba middagen


Jag jobbar för mycket nu. Lördag och söndag och sedan tolvtimmarspass under veckodagarna. Inte bra, men det är faktiskt först på sista veckorna det blivit så stressigt, annars har hösten inneburit rätt lagom med jobb, vilket är ovanligt nog när man är konsult.

Dagar då vi kommer hem vid åtta, halv nio krävs någor som går snabbt. Couscous, den hederliga studentmaten, är perfekt! Till couscoussallad med lite olivolja och citron tar jag alla grönsaker som finns hemma. Igår var det avocado, tomat, röd paprika, stjälkselleri och rödlök som tärnades direkt i salladen och pak shoi, purjo och squash som wokades med lite tamarisoya. Salladen toppas med färdig grillkyckling och äts med matyoghurt och mango chutney. Det är middag på fem- tio minuter!

9 kommentarer:

Unknown sa...

Så in i norden gott, precis vad vi brukar äta till snabb mat! Ibland utan kyckling med bacon och/eller feta oftast utan ens couscous el dyl. Hoppas att det blir lite mindre stress snart!

Min rosendröm sa...

Det tur att det finns bra och nyttig snabbmat. Couscous är inget vi gjort så mycket hemma men vi måste bli bättre på det.
Ska spara det här receptet, det lät riktigt gott och snabbt :-).

Mian sa...

Mat i min smak!
Snygga matbilder du tar. Jag börjar dregla varje gång jag surfar in på din sida.

Mikkan sa...

man behöver ha lite bra snabbmatsgrejjer på lager när det är sådär rysligt mycket med jobb. livet blir fan misär annars. grillad kyckling ligger högt upp på snabblistan, superbra!

Anna sa...

Låter som en perfekt lunch/middagsrätt när det ska gå snabbt, Ooch nyttigt låter det också ;-)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Den ser god ut din sallad. Själv skulle jag föredra den utan couscous, eftersom jag mår så bra utan mjölmat.
Mycket gott grönt i, så salladen funkar bra ändå :)
Jobba lugnt och trevlig helg.

Viktoria sa...

Jag är också inne i en intensiv jobbperiod, men just i kväll (fredag) tänker jag inte på allt som ska göras.

Trevlig helg!

Fröken Dill sa...

Kära läsare, härligt att ni finns kvar fast jag ibland inte hinner vare sig laga mat, skriva eller läsa vad ni har skrivit! Nu är i alla fall den värsta stressen över för denna gång.
kristin; bacon och feta, smarta tips. Det är vad jag kallar GOTT.
Nina; Couscous är inte så dumt som omväxling.
Mian; tack för beröm, jag jobbar på att bli riktig vän med kameran.
Mikaela; vete sjutton om butikerna inte gör grillkyckling godare än den skulle bli hemma!
Anna; supergott och hyfsat nyttigt även om couscous kanske inte är helt "GI"-bra..
Birgitta; lite problem med couscous, men om man tål det är det gott.
Viktoria; ibland måste man ta en paus!
Många decemberhälsningar från fröken Dill

Hallon & Blåbär sa...

Låter och ser riktigt gott ut och det är ju alltid ett + när det går fort.

Ha en bra kväll!