måndag 28 december 2009

Perfekt vintermat - värmande löksoppa


Min mamma berättar att det såldes löksoppa i Paris gamla hallar innan de revs för länge sedan. Jag har varit i Parisdistriktet "Les halles" för några år sedan. De gamla partihallarna har ersatts med mer moderna byggnader. Löksoppa däremot är fortfarande en riktig hit! Faktum är att lök faktiskt är vad som ger många goda maträtter dess smak.

Löksoppa (2 portioner)
1 rejäl gul lök
1 liten vitlöksklyfta
1 klick smör
Vatten
1 dl halvtorr sherry eller torr sherry+lite muscavadosocker
1/2 tsk worcestershiresauce
Kalvfond från flaska
(Ev grönsaksbuljongpulver)
Salt och peppar
1/4 baguette eller motsvarande vitt bröd
Smör
10 skivor lagrad ost
3 salviablad

Skala och hacka vitlöken fint. Skala löken, halvera och skrär i tunna skivor. Fräs lök och vitlök i smör tills de tar lite färg. Späd med sherry (+ ev socker) och vatten tills det täcker. Tillsätt en skvätt buljong. Koka tills löken är mjuk.

Skär baguetten i lagom bitar. Rosta. Bred smör på. Lägg ostskivor på brödet och garnerna med salvia. Gratinera i 225 graders ugn under några minuter tills de får lite färg.

Späd soppan till lagom konsistens och smaka av med mer buljongkoncentrat/fond, worcestershiresauce, salt och peppar.

Servera soppan med gratinerade ostmackor i (som J vill ha det) eller på sidan (som jag vill ha det).

5 kommentarer:

Nina sa...

Mums:)! Och ett riktigt Gott Nytt År 2010 kram Syster Yster Nina

Anonym sa...

åh det lätt gott, har aldrig gjort löksoppa men jag kanske ska göra det middag idag när det är så kallt ute :) ha det bra

Lena sa...

Åh, Fransk löksoppa är kanon. Var ett tag sedan men nu känner jag att det kliar i soppslevsarmen när jag ser din goda!
Jag vill ha bröd både i och på ;)

Fröken Dill sa...

Nina; Gott nytt till dig också!
Dillan; du måste prova. Det blri väldigt mustigt och gott!
Lena; gott och ger perfekt värme för billig peng i kalla januari. På och i, en BRA idé!
Hälsar fröken Dill

Pernilla sa...

Åh, det var länge sen. Det får bli löksoppa snart härhemma :-) Tack för påminnelsen ;-)