onsdag 23 december 2009

Dan före dan - genialiska köttbullar


Swish sa det, och så var 22 december slut. Jag har handlat de sista julklapparna, skickat iväg julkort, städat, promenerat i ett vintervackert Gröndal, klätt min lilla gran, lagat och fotat pedagogisk mat till den kokbok som mina systersöner ska få i julklapp. Ovan kan ni lära er hur man hackar lök t ex.

Kokboksprojektet har blivit lite mindre än tänkt, eftersom den senaste månaden verkligen inte bjudit på ljus att fota i (idag undantaget). Nu tror jag att det kan bli rätt bra ändå eftersom det systersönernas kokböcker kommer att bestå av ringpärmar i format A5 och därmed kan byggas på vartefter.

Sent på kvällen tror jag mig dessutom ha lyckats laga helt vansinnesgoda julköttbullar. (Är lite täppt i näsan, så HELT säkert är det inte.) Har tidigare testat två varianter av kryddning av julköttbullar, en med med kryddpeppar och en variant med lite anis, fänkål, kanel och nejlikor. Dessa blev goda, men inte helt outstanding. Ikväll hade jag väldigt fin fläskkarré över från tillverkningen av en viltpaté. Eftersom jag inte har någon köttkvarn hackade jag istället köttet till färs med en vass kniv, blandade med ca 1/3 oxfärs, massor gul finhackad lök, några finhackade soltorkade tomater, aningen socker, lite riven vitlök, rivet skal och saft av apelsin, samt vanlig bas med ägg, ströbröd, grädde, salt och peppar. Om de är lika goda imorgon måste jag utnämna mig själv till ett geni. Inspirationen kom från Scans miniköttbullar med soltorkade tomater!

Imorgon, nej idag (klockan har passerat midnatt) ska viltpatén och dess sås lagas färdigt och julklapparna slås in. Klockan fem strålar vi samman hos J:s föräldrar för den traditionella provsmakningen av julskinkan.

3 kommentarer:

KarinW sa...

Jag önskar dig en God Jul Fröken Dill!

Lena sa...

Köttbullarna låter spännande!
Hoppas de smakar lika bra när förkylningen släppt:) Nyfiken på resultatet!
God Jul!

Fröken Dill sa...

Köttbullarna FORTSATTE att vara fantastiska! På julafton testades de mot "svärmors" och "svägerskans" köttbullar och jag tycker att mina var godast, särskilt om de åts kalla.
Kommer säkert att hänga en del på Latinamerikanska livsmedel i Hötorgshallen framöver för att köpa pinfärskt fläskkött!
Hälsar fröken Dill