onsdag 9 december 2009

Nobelfest


Nej, J och jag blev tyvärr inte bjudna i år heller. Trist, men det är ingenting att hänga läpp över. Vi tänker fixa vår egen nobelmiddag hemma istället. Här är idéen, med vissa delar tagna direkt från riktiga nobelmenyer:

Förrätt
Tartlett med getost och rödbeta samt marinerade pilgrimsmusslor och havskräftor med tryffelvinaigrette

Huvudrätt
Anka à l´orange med karamelliserade hasselnötter och kantanjepuré

Efterätt
Nobelglassbomb med ett inre av chokladglass täckt med lingongrädde

Hoppas att det kommer att fungera. (Bilden är lånad!)

10 kommentarer:

Annika sa...

Låter som en strålende idé. Vilken meny! Du och J lär garanterat ha det mysigare hemma, än de som träöngs i Blå Hallen. Kanske t o m med TV'n på...?

Monkan sa...

Jag tror Din "Nobelmiddag" blir strålande, framför allt, maten är säkert varm när den hamnar på Era tallrikar
Skål, för en fin meny

Martina sa...

Jasså, blev du inte bjuden.....inte jag heller :-)
Din meny ser perfekt ut!

Mikkan sa...

Jag håller tummarna! :)

Emilies Skafferi sa...

Låter som att det kommer att vara en riktig nobellfest även hemma hos er. Låter som en supersmaskig meny:)

Fröken Dill sa...

Om jag får bestämma tittar vi nog lite på nobelfesten på TV också.

Anka är inköpt och vin därtill, allt till efterätten finns. J köper förrättsvin. Återstår bara några pilgrimsmusslor och en eller ett par glada havskräftor. Kanske finns de i någon saluhall på vägen hem. Men var är nu den gäckande tryffeloljan som jag vet finns någonstans, i min lägenhet, i J:s eller kanske på landet? Phu!
Hälsar fröken Dill i planeringstagen

Anna B sa...

Underbar meny! Själv har jag precis avnjutit trerätters Nobelmiddag på restaurang med bokcirkeln: Halv hummer, ankbröst och creme catalan. Givetvis hade vi läst Herta Müller...

Fröken Dill sa...

Kul Anna, vi läser just "Hjärtdjur" i MIN bokcirkel, men nästa träff blir först efter jul. Den skulle faktiskt varit igår, men en av tjejerna spontanreste till varmare länder. Jag ska laga mat till vår träff i januari. Tror att det får bli tyskt tema, med rösti, goda korvar, sallad och surkål. Rumänskt tema verkar svårt och heller inte särskilt gott, eller har jag fel?
Undrar fröken Dill

Anna B sa...

Jag vet inte jag...de verkar i alla fall ha haft det knapert. Men vad jag tänkte på (bland allt annat) var hennes naturreferenser: vallmorabatt, slånbärsögon, björnbärssnår, plommongrenar som bågnar. Det låter lite skånskt nästan ;-) Du kanske ska börja där?

Fröken Dill sa...

Vi kanske läste fel bok i bokcirkeln, men omogna plommon och ovanliga slaktdetaljer, typ tungor och njurar (+ otäckt mycket slaketeriblod) är vad jag minns i matväg från "Hjärtdjur".
Fast jag har tänkt mycket, mycket på exilrumänskan S, som jag träffade ofta på 90-talet då hon var min dåvarande killes pappas flickvän. Hon berättade, redan då, självupplevt om Ceausescus Rumänien, typ det man läser om i Hertha Mullers böcker. OM man någonsin fick chansen att prata med Herta tror jag inte att favoriträtten skulle vara den första frågan. Trots att jag är en matnörd...
Hälsar fröken Dill (kan också vara allvarlig och IBLAND tänker på annat än mat)