måndag 14 december 2009

Vintertid - grilltid


Hem från landet i lördags kom flera stora kassar med mat från landetfrysen. Den kalla maten knökades in i våra stan-frysar. Nu pågår därför projekt "äta-ur-frysen". Det kan låta tråkigt, men är angenämnt eftersom vi nu har fina abborrfiléer, goda buljongbaser, hembakat bröd, nässlor, svamp, kryddor från trädgården, kött och korv från Rosas och Skebo kött att välja på.

Egentligen vill jag inte frysa fläskkött och korv som innehåller fläsk mer än högst någon månad, men den underbara korven och fläskkaréen från Skebo kött var fortfarande fräscha trots inköp i augusti.

Att grilla på vintern är inga problem, och känns nästan ännu lyxigare när det är lite ovanlig säsong. Om man inte har tillgång till någon eldstad inomhus får man bylta på sig och grilla på utegrillen. Jag fyller grillbriketter i min lilla kamin och sedan kan man njuta både av god grillmat och den goda värmen.

Korvarna grillades rakt upp och ner och åts med senap. Karéen snabbmarinerades med honung, balsamvinäger, vitlök, grillkrydda, soya, salt och peppar. När köttet var lagom grillat åts det med ugnsrostade rotsaker och vitlöksyoghurt. Det bästa med kolgrillat är att det är så gott i sig, så tillbehören kan vara mycket enkla.

Efter grillningen petade vi in några vedträn som tändes av kolen och sövde oss till sprakande brasa.

Min arbetskompis V, berättar att hon brukar passa på att gå ut i skogen och grilla korv med sina barn på vintern. Det tycker småtjejerna är spännande. Hur är det med er läsare, har ni några tips eller erfarenheter av vintergrillning?

9 kommentarer:

Martina sa...

Ja, grilla på vintern går ju egentligen utmärkt, en tjock jacka och ett glas rödvin i näven så....

Anna sa...

Nej har ingen erfarenhet alls av vintergrillning men mysigt låter det! :-) Och som Marina säger, lite vin i näven så man håller sig varm är ett måste ;-)

Unknown sa...

Jag åt också karré igår men ditt var ju lite spexigare och säkert godare! Det finns en grill på min gård, kanske får bjuda på grillfest på nyår :)

Anna B sa...

Fröken Dill, du efterlyste sötpotatisrecept på Matälskaren; släng på ett par kryssade sötpotatisar i folie på glöden och baka. Jättegott! Köpte på gatan i Palma nyligen, doftar härligt!

Lilla Pricken sa...

Att "äta ur frysen" låter som ett ganska angenämt problem! =)

Viktoria sa...

Vi har grillat med vår elgrill på balkongen även under vintern. (Men elgrill är ju lite fusk.) Er grillning verkade väldigt trevlig.

I Nadjas kök sa...

O vad härligt det låter att få grilla på vintern...tror du jag kan övertala min make att tända en brasa?....inte jag tyvärr...

Nadja

Åsa sa...

Åh, det är ju supermysigt att grilla ute på vintern! För många år sedan jobbade jag på en förskola ute i skärgården och vi var ute i skogen varje måndag. Grillade korv, värmde drickchoklad i triangakök osv på hösten och vintern.
Om jag hade haft trädgård, eller så bara en balkong, skulle jag ut och värma lite glögg, vira en filt runt mig och titta på stjärnorna :-)

Fröken Dill sa...

Martina och Anna; rödvin absolut!
Kristin; ingen dum idé att inleda nyårsfesten med grillning om vädret är det rätta!
Anna B; tack för sötpotatistips, det borde bli gott med grillsmak.
Lilla Pricken; perfekt när man behöver slantarna till julklappar!
Viktoria; det borde ju inte vara några problem med lite balkonggrillning så här års när folk inte vädrar så mycket.
Nadja; du får helt enkelt utöva lite pyromanträning själv! Jag är sååå glad att jag och min syster släpptes fria i skogen när vi var barn. Vi fick elda under eget ansvar och sedan dess är jag helt fantastisk på att få fyr på brasor!
Åsa; det låter toppen! Vi är nog alla lite präglade på någon slags lägereld sedan urminnes tider.
tror fröken Dill