fredag 11 november 2011

Pumpamagi


Det är inte helt lätt att tillaga pumpa/vintersquash. Den är smaklös och lite småtrist i sig själv. Med rätt recept kan dock pumpamagi uppstå. Två tidigare tips på bloggen är pumpasoppan från Gumbalde och de ungsbakade pumpabitarna med mandel, men annars har jag rätt många misslyckade försök med pumpa bakom mig.

Döm min förvåning när jag lyckades knåpa ihop ett riktigt tokgott tillbehör, t ex till mustigt kött, typ grillat lamm, biff eller rostbiff. Jag gjorde bara en liten sats av pumpafräs och det blev nästan slagsmål om det vid middagsbordet!

Kryddigt pumpafräs
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 msk neutral rapsolja
pumpakött från en mindre pumpa, ca 3 dl
1/2 röd chiligrukt
salt och peppar
pressad apelsin
Ev pumpafrön, skållad mandel eller cashewnötter

Enklaste sättet att få ur pumpaköttet är att baka pumpan i halvor, men eftersom jag ville göra en lykta av min frukt skrapade jag ur köttet ur den råa pumpan med en sked.

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja. Tillsätt pumpaköttet och låt det fräsa med en stund. Smaksätt med hackad chili, salt, peppar och pressad apelsin.

Rosta pumpafrön, grovhackade mandlar eller cashewnötter i en torr stekpanna och strössla över pumpafräset.

Servera som tillbehör till kött.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Man tackar !! Jag snor det på direkten, jag har också svårt att få knorr på pumpan, men det här måste provas. Ha d gott !
Lisa/Lisas trädgård

Fröken Dill sa...

Hej Lisa; märklig grönsak pumpa, så trist på fel sätt och så urgod på rätt sätt!