torsdag 10 november 2011

Jordärtskockssoppa med tomat och apelsin


Jag fick en hel påse med hemodlade jordärtskockor från min arbetskompis C. Jordärtskockor är underbara som soppa och soppa är perfekt i min nya matlåda "Ljust".

Till fest, som till exempel nyår, gör jag alltid soppan i detta inlägg:

Nu ville jag ha en mer vardagsbetonad soppvariant. Problemet med soppa på jordärtskocka är att den kan bli lite blaskig i färgen. Blev därför glad när jag hittade recept på en vacker rödorange soppa i boken "Soppor, bröd & röror" av Lisa och Monica Eisenman.

Soppan var lätt att laga och ingredienserna var sådana som jag oftast har hemma. Jag lagade rätt troget mot receptet, men eftersom jag tyckte att soppan behövde mer syra pressade jag i en apelsin också.

Jordärtskockssoppa med tomat och apelsin, 4 port

1 kg jordärtskockor
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
2 msk olja
4 tomater
1 1/2 l kycklingbuljong
3 msk tomatpuré
1 lagerblad
1 tsk rivet apelsinskal
1 dl crème fraiche
saft från en apelsin
salt och peppar

Skala och skiva skockorna.

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i några minuter i oljan utan att det tar färg.

Hacka tomaterna och lägg ner tillsammans med jordärtskockorna. Fräs i några minuter. Tillsätt buljong, tomatpuré, lagerblad och apelsinskal. Låt puttra ca 20 minuter tills jordärtskockorna är mjuka.

Ta upp lagerbladet och mixa soppan.

Häll tillbaka soppan och rör i crème fraichen. Värm och smaka av med peppar, salt och pressad apelsin.

Servera med en klick gräddfil och apelsinskalsstrimlor.

11 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Vi lagade till och åt vår absolut första soppa på jordärtskockor för någon vecka sedan. Föll oss riktigt bra i smaken, det enda joxet är väl just att skala de små... Men det var det väl värt:)

Anna sa...

Ser jättegott ut och smart lunchlåda! :-)

Martina sa...

Har faktiskt aldrig gjort jordärtskokckssoppa innan och inte har jag testat att odla dom heller, tyvärr. Däremot har jag använt dom i potatisgratäng, blev riktigt gott!

Elina sa...

Vad gott det låter. Håller med om den trista färgen på vanlig jordärtskocksoppa.

Helena sa...

Låter jättegott! Den boken är riktigt bra!

Viktoria sa...

Men tack, båda dina jordärtskockssoppor verkar jättegoda! Jag har blivit smått besatt, googlar på jordärtskocka och letar i gamla tidningar, och har också hittat rätt många fina recept.

Lotta - Två små kök sa...

Oj, vad gott, fräscht och fint med apelsin! Har aldrig lagat skocksoppan själv men ätit den otaliga gånger bjuden på till nyår. Det här var en frisk fläkt.

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; jordärtskocka blir verkligen god som soppa!
Anna; kul när själva lådan kan ge inspiration.
Martina; de är lättodlade, men sprider sig som galningar. Testa soppa, det är toppen!
Elina; fast det blir underbart gott med vin och grädde också, man får väl lägga en snygg ros av rökt lax i?
Helena; suverän bok som jag vill laga mer ur!
Viktoria; de är nog mer användbara än man kan tro, jordärtskockorna...
Lotta; kul variant med tomat och apelsin, tyckte jag!
Hälsar fröken Dill

Framtidsinvesterarn sa...

Ser fantastiskt gott ut,

Postgårdsromantik sa...

Den här soppan måste vi göra. Jordärtskockor är ju i det närmaste beroendeframkallande!

Hälsningar
Anders

Fröken Dill sa...

MatBak; den var både väldigt god och lite annorlunda.
Postgårdsromantik; visst är de suveräna de goda skockorna!